10 de febrer del 2012

Shin Chan


by shiroboi
Al treball fet en grup vam conceptualitzat el desenvolupament d’un nen de 5 anys a partir d’un personatge de la televisió, en Shin Shan, creació de Yoshita Usui que sembla haver utilitzat tota una sèrie de conceptes de la teoria del desenvolupament per construir aquest personatge. Un personatge que fa sentir incomodes als adults per la seva deshinibició a l’hora d’ensenyar el “culet”, pintar-se elefants al cos fent servir el penis de trompa, i també per la capacitat que te per fer sentir-se ridículs als seus pares i altres adults. Tan la conceptualització com l’anàlisi següent estan fets des de la nostra cultura occidental, amb una representació sociocultural del nen i el seu desenvolupament determinats.

I una de les coses que sorprèn és que Shin Shan tot i ser una creació feta al Japó, apart del mobiliari de la casa que es diferent al nostre, molt més auster, tots els altres estereotips més significatius coincideixen amb els creats per la nostra societat. Per la qual cosa sembla pertinent poder fer un anàlisi del que creiem més encertat i que es podria millorar en el guió de la sèrie.

La visió de la infància es fruit del context sociocultural, la influencia del macrosistema, valors i moral imperants són els que fan que certes actituds desinhibides del nen siguin atacades des de diferents sectors de la societat. El sexe, junt amb la mort, és un dels grans tabús que encara que formen part indiscutible de la nostra realitat, no sé sap com  parlar-ne. S’ha fet un constructe social de la sexualitat impregnat d’una moral repressora a la que incomoda veure a un nen que es toca el penis, que ensenya el cul, i que te interès pel sexe; una moral que te uns mecanismes de control de les motivacions sexuals: la institució familiar i el principis morals als que hem fet referència.

Hem de considerar que el descobriment del sexe és una fase més dins del desenvolupament (Freud la anomena estadi fàl·lic), i el nen no està fent rés anormal ni nociu, presenta comportaments totalment ingenus, amb una activitat sexual lligada a les emocions, sentiments i sistemes motivacionals bàsics que asseguren la supervivència de la espècie. És important la mirada del adult i les seves valoracions per a promoure una actitud sana, o per contra sentiments de vergonya, i una visió tèrbola de la sexualitat i culpabilitzadora.

La espontaneïtat i sincretisme al elaborar els seus pensaments i verbalitzar-los, del personatge, és una de les característiques principals, i pròpia del període preoperacional de Piaget que es caracteritza per l’egocentrisme. El creador ha agafat tota una sèrie de conceptes i ha fet un arquetip de nen que la major part del temps, però, utilitza un llenguatge adult, amb una construcció sintàctica i un vocabulari no adequats a la seva edat, poques vegades s’equivoca a l’utilitzar un temps verbal, verbalitza representacions d’un món al qual per la seva experiència i capacitat cognoscitiva encara no es capaç de fer. Hi ha la introducció d’una ment adulta en un nen amb totes les característiques de la seva edat que fa que pugui fer judicis irònics sobre el comportament de la seva mare o d’altres adults, i potser aquesta mescla i manipulació de la infància és el que fa més atractiu aquest personatge.

Però no podem oblidar que un nen de 5 anys concep el món d’una manera global i relacionat amb els seus interessos, està adquirint les primeres capacitats operatòries, i la noció de conservació que li permetrà organitzar la realitat que l’envolta. Es a dir aquesta visió organitzada i classificada que té en Shin Shan de certa part de la realitat que l’envolta, les relacions dels seus pares per exemple, no és  adequada per a la seva edat. Hi ha situacions que s’escapen a la seva comprensió, no se’n pot fer una representació, treure conclusions i generalitzacions, ja que s’escapa a la seva experiència i interessos personals . Hi ha tota una mena de símbols socioculturals als que encara no ha accedit. Però això no exclou que ja té una RM d’alguns procediments, explícita i verbalitzable (Karmiloff-Smith a Perinat). El factor atenció encara està limitat per la maduració biològica, el que influencia la capacitat de memòria i per tant la seva capacitat per relacionar diferents aspectes (Pascual-Leone a Perinat).

També ens trobem que els adults són caracteritzats amb uns arquetips socials amb una capacitat intel·lectual molt limitada. Un dels punts que crec que s’hauria de millorar és la representació que es fa de la mare, una dona insatisfeta, consumista, intel·lectualment poc desenvolupada, amb unes emocions poc controlades que la porten a atacs d’histèria que atemoreixen a la seva família. Encara que pugui semblar molt graciós i que pugui ser un arquetip encara força comú en la nostra societat, s’hauria d’aprofundir més i fer-lo més ric, ja que la Misae forma part de la Diada mare-fill (Bronfenbrenner, 1979 ) a través de la qual el nen rebrà les pertorbacions adequades per al seu desenvolupament cognitiu i social, i entrarà en relació amb el món, i amb aquesta interrelació es com serà socialitzat dins d’una cultura amb uns valors determinats. És ella la que li conta els contes, fent-lo entrar en un món de significacions, la que li conta histories de la seva infància i que fa la primera narració de la seva vida que constituirà les primeres identitats del nen. En aquest microsistema familiar, també trobem un pare dominat, que es desentén bastant de la educació dels seus fills. Jo recomanaria treballar més els personatges dels pares i, que en lloc d’abusar d’uns estereotips poc desitjables, introduir  formes de comportament més adients.

Per exemple en referència al marc de control(Kaye, 1986), podem observar una incapacitat en els adults per comunicar amb el nen, per parar un moment i fer-li entendre perquè no volen que faci una cosa, i tendeixen a utilitzar la agressió tan física com psíquica. S’ha de reflexionar sobre aquest ús i introduir en el guió altres pautes de comportament en l’adult, de tal manera que intentés comprendre i fer-se entendre evitant el recurs de la agressió. Recordem que en esta etapa el nen interioritza la significació de les normes amb la seva interacció afectiva i que s’identifiquen amb els adults. Treballar aquest aspecte en la sèrie podria servir per donar una pauta diferent a imitar pels adults, i per fer veure als nens que l’agressió no ha de ser acceptada com un dret que tenen els adults i que els nens es mereixen, ja que el nen quan rep un càstig pensa que se’l mereix que ell es dolent, i això afecta a la formació de la seva identitat (Kohlberg a Perinat).

O en referència a la creativitat, en Shin Shan, com els nens de la seva edat, busca solucions creatives, i veiem com aquestes són reprimides per la mare, i els altres adults, la qual cosa contribueix a limitar el seu desenvolupament cognoscitiu, inhibint el desig de seguir explorant i experimentant amb el seu entorn.

Un altre punt que no vull deixar sense mencionar és el de portar a nens d’aquestes edats a una acadèmia d’anglès, el que fa es reflectir aquesta eufòria dels pares per fer que el fills aprenguin com més i com més aviat millor. Els nens en aquestes edats tenen que fer una immersió per aprendre una altra llengua i aprofitar la facilitat que tenen, però afegir activitats extraescolars es constrènyer la necessitat que tenen d’interactuar amb l’entorn, amb els amics i amb els seus pares, obligant-los a repetir un vocabulari i cançons que no tenen rés que veure  amb les seves necessitats e interessos.

BIBLIOGRAFIA

Alexander,T; Roodin,P.; Gorman, B; Psicologia evolutiva, 1983,Madrid, Ediciones Piràmide

Kenneth, Kaye. La vida mental y social del bebé. 1986, Barcelona, Ediciones Paidós Ibérica.

Osterrieyh, P. Psicologia Infantil ,1983, Madrid, Ediciones Morata.

Perinat, Adolfo.  Psicologia del desenvolupament I. Barcelona. UOC. P00/10004/00132

Urie Bronfenbrenner, La ecología del desarrollo humano.1979, Ediciones Paidos Ibérica, Barcelona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada