15 de febrer del 2012

Postmodernisme

© José Luis López Rubiño

Postmodernisme
El postmodernisme es dirigeix a la crítica de la ciència a través de dos arguments interrelacionats, i els dos subjectius. D’acord amb l’argument epistemològic l’antropologia a causa de la subjectivitat del seu objecte d’estudi: l’home, no pot ser una ciència, i a la vegada la subjectivitat humana exclou la possibilitat de que  la ciència pugui descobrir veritats objectives. La objectivitat és una il·lusió de la ciència en funció d’un argument ideològic que debilita els grups oprimits, dones, ètnies, gent del tercer món (Spiro 1996).

Postmodernisme significa, literalment, després de la modernitat, i es refereix a la dissolució de les formes socials associades a la modernitat. El terme modernitat s’ha desenvolupat amb el capitalisme, i implica la progressiva racionalització i diferenciació econòmica i administrativa del món social (Sarup 1993). Als anys 80 canvia el context polític- ideològic en el món. Són els anys del neoconservadurisme, el que després es va dir neoliberalisme o pensament únic, i són els anys de la difusió del postmodernisme com a proposta filosòfica de moda.

D’acord amb the Encyclopedia of Cultural Anthropology (Ryan Bishop,1996), el postmodernisme és definit com un moviment eclèctic que sorgeix de l’arquitectura i la filosofia. El terme es començà a utilitzar en els 70 en relació a la arquitectura. Exposa un escepticisme sistemàtic basat en la teoria de la perspectiva i que aplicat a la Antropologia passa de la observació d’una societat particular a la observació de l’antropòleg observador. A més es centra en les tensions entre les diferencies i similituds que esclaten dels processos globalitzadors.

Els postmodernistes han estat dividits en dos grups: els escèptics, extremadament crítics amb la persona moderna, consideren la persona com una convenció lingüística, també rebutgen la comprensió moderna del temps i la teoria : cap teoria pot ser considerada millor que una altra, ja que totes distorsionen i limiten. I els positius que també rebutgen la possibilitat d’una teoria que contingui la veritat, però que creuen que ha de ser transformada en lloc d' abolida; no són tan rígids i defensen moviments per la pau, ecologistes i feministes (Rosenau 1992).
Es relaciona el postmodernisme amb el postcolonialisme i el postestructuralisme .

Representants:  La base la trobem a França: Jean-Francois Lyotard , Jean Baudrillard ,  Jacques Derrida, Michel Foucault (1926- 1984); Umberto Eco de Itàlia i Ricardo Rorty dels Estats Units.

  • Foucault, Michel (1970) The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences. New York: Pantheon.
  • Lyotard, Jean-Francois (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Manchester: Manchester University Press.
  • Marcus, George E. and Michael M. J. Fischer (1986) Anthropology as Cultural Critique. An Experimental Moment in the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press.
  • Norris, Christopher (1979) Deconstruction: Theory and Practice. New York: Routledge.
  • Tyler, Stephen (1986) Post-Modern Ethnography: From Document of the Occult To Occult Document. In Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography, ed. James Clifford and George E. Marcus. Berkeley: University of California Press.
  • Vattimo, Gianni (1988) The End of Modernity: Nihilism and Hermeneutics. In Post-Modern Critique. London: Polity.
Encara que un dels elements essencials del postmodernisme és el seu atac en contra la teoria i la metodologia, es poden observar dos metodologies característiques: la desconstrucció de textos que intenta descobrir que es el que no es diu, des de quina ideologia s’ha dit i les seves incongruències. I la interpretació intuïtiva, introspectiva i anti-objectiva , de la qual  en poden haver un número infinit. Foucault argumentava que tot era una interpretació. Es tracta d’una hermenèutica relativista que tracta d’explicar la cultura mitjançant la lectura dels possibles textos que la conformen.

Bibliografía i webgrafia consultada
Postmodernism and socialtheory : the debate over general theory. Seidman, Steven; Wagner, David G. Cambridge : Blackwell, 1992.

Links
Alvarado, Miguel. 2001, Espéculo. Revista de estudios literarios. UCM

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada