10 de febrer del 2012

Desenvolupament infantil: 8 teories i conceptes


1. Socialització en familia: Berger i Luckmann, Bronfenbrenner, La teoria sistèmica, Kaye.

Les famílies, dins cada societat, tenen unes representacions socials de la infància i sobre el desenvolupament en les seves múltiples facetes, pressupòsits culturals que orienten les pràctiques parentals de criança i educació. Per exemple Uns pares corregeixen contínuament a la seva filla a la taula perquè “parla amb la boca plena”, perquè “ha de menjar amb la forquilla i no amb les mans”, perquè “ha d’utilitzar el tovalló”… Estem davant d’unes pautes socialitzadores paternes explicites, de les tantes com es duen a terme en la vida quotidiana, i que no només ensenyen a comportar-se sinó que ensenyen una forma de viure, una ordenació determinada del món, com diuen Berger i Luckmann es tracta d’un ordre simbòlic, en el que el nen entra i interioritza a través de la socialització primària.

Segons Bronfenbrenner el desenvolupament del nen ocorre en un determinat ambient ecològic. El nen és iniciat en activitats, relacions personals i a aprendre a desenvolupar rols socials, en aquest ambient ecològic, definit com un conjunt d’estructures seriades: microsistema, mesosistema, exosistema i macrosistema.

La teoria sistèmica ens diu que els adults modelen les accions rudimentàries dels petits i alimenten el procés mitjançant el qual interioritzen primer la forma i després el significat de les activitats que ells practiquen. En aquest cas, les normes de menjar correctament a taula, primer pel nen manquen de significació, en la mesura que faci aquestes accions adquirirà les formes i també les disposicions dels pares (intersubjectivitat, els adults s’erigeixen per al nen en una mena de mestre, Trevarthen ). La intersubjectivitat alimenta un bucle recursiu entre adult i infant a partir del qual neix el significat.

Kaye fa servir l’analogia dels marcs per descriure com els pares s’encarreguen d’organitzar els espais del nen per anar ensenyant-li les accions necessàries, a través de la rutina, i que regulen, dins de cada cultura, la vida infantil. En aquest cas estaríem parlant d’uns marcs d’aprenentatge i control de conductes socials de com comportar-se a la taula.

2. La intersubjectivitat : Trevarthen


La Cristina (vuit mesos), juga davant dels seus pares a casa, s'ha fet una banya contra la paret. Quan es gira cap als seus pares i fa el "petarrell", es riuen d'ella pel contratemps. Cristina comença a riure i de seguida és ella la que torna a colpejar el cap contra la paret.


La nena al fer-se mal ha buscat als seus pares per sentir-se consolada, al veure que els pares es riuen ha repetit la acció per crear un espai comunicatiu en el que ella intervé com a interlocutora. La comunicació humana reposa sobre una capacitat d’accés als estats mentals entre comunicants que es la base del enteniment mutu: intersubjectivitat, els nens mostren aquesta predisposició a entendre i fer-se entendre que és la base innata de la comunicació preverbal i prelingüística.


Per Trevarthen el nen es capaç d’elaborar una representació de l’alter com algú amb qui es pot establir una relació i això és degut a la intersubjectivitat primària, un complicat mecanisme al servei de l’enteniment interpersonal. El nen capta una actitud que genera reciprocitat, i intueix que els altres tenen desitjós i sentiments.


La intersubjectivitat es desplega de la mateixa manera que altres processos emergents i s'activa cada vegada que la criatura entra en una relació cara a cara amb les persones. El procés activador dóna com a resultat un increment de la mateixa capacitat d'entrar en comunicació intersubjectiva. Amb això, aquesta comunicació es fa d'una manera més eficient i satisfactòria. I, en aquest fet d'activar-se successivament, el procés i el producte es realimenten - en retroalimentació i propulsió- mútuament: hi ha un desenvolupament. És un fenomen autopoiètic.

3. El joc simbólic: Piaget

Els nens solen crear moltes vegades un guió amb episodis de pel·lícules o series de TV, construint la realitat real dels adults mitjançant la seva realitat imaginada. Mitjançant el joc el nen explora el seu entorn i desenvolupa les seves capacitats. Piaget proposa una progressió en el joc de l’infant, el joc mogut, el més espontani i comú a tots els mamífers, el joc simbòlic: joc de fer com si, a partir dels dos anys i joc de fantasia, entre els 4-7 anys, al que seguirà el joc de regles a partir dels 7 anys.

Per Piaget el joc simbòlic acompanya l’aparició de la funció simbòlica  amb jocs prototip com el de “fer com si” i la seva extensió al de  fantasia. En aquest exemple ens trobem amb el joc de fantasia en el que els nens es converteixen en actors de situacions imaginaries i que es correspon al període egocèntric de l’estadi preoperacional de Piaget i que demostra que aquest egocentrisme no ho impregna tot com ell va dir ja que exigeixen que el nen es  descentri i entre en el punt de vista d’altres i coordini les seves accions amb els seus companys seguint una trama consensuada i que implica un coneixement del rols dels adults que en practicar-los assimilaran.

4. La noció d’objecte permanent: Piaget

Per Piaget el nen fa la construcció del objecte dins el període del desenvolupament sensoriomotor (fins els 18 mesos) i té la clau de la noció d’espai que va adquirint el nen.

En els dos primer estadis el nen es limita a reconèixer en el seu entorn coses que són allí, i que són mentre alimenten l’activitat del nen, el nen encara no els desvincula de la situació. En el tercer estadi el nen durant la seva activitat segueix la trajectòria dels objectes que li cauen de les mans, El nen no té encara representacions mentals a manera d’imatges, l’objecte existeix en la mesura que hi ha acció. En el quart estadi comença a buscar els objectes ocults que els seu interlocutor amaga davant dels seus ulls. En el cinquè el nen ja segueix els objectes en tots els seus desplaçaments i es capaç de reconstruir l’itinerari i  emergeix la noció de lloc. L’objecte comença adquirir una independència i a ser una cosa substancial i existeix per si mateix. A la vegada descobreix la relació entre aquests llocs que engendra la noció d’espai. Però encara no es capaç de representar mentalment els desplaçaments, cosa que farà en el sisè estadi en el que el nen es comença a veure ell mateix enmig de totes les coses.

Estudis recents han demostrat que tan la permanència de l’objecte com les representacions mentals emergeixen en el nen abans del que diu Piaget.

5. Pensament intuïtiu : Piaget

Segons  Piaget, entre els dos i els sis anys, el nen viu un període “preoperacional”, en el que encara no és capaç de realitzar operacions mentals complexes tals com la reversibilitat o la transformació i caracteritza el seu pensament d’egocèntric: el nen només pot manegar la informació des del seu punt de vista i referida a ell mateix. El seu pensament és “intuïtiu” i espontani i per això intenta donar explicacions a la realitat amb els escassos recursos de que disposa, a través d’un pensament prelògic, atribuint intencions i conductes als objectes (animisme) i és capaç d’inventar explicacions per als fenomens físics .

Hughes i Grieve han escrit  que els infants busquen una resposta a allò que un adult els pregunta fins i tot quan aquesta pregunta no té cap sentit. els infants pressuposen que les preguntes de l'adult tenen sentit i, de fet, troben que recorren a dades complementàries que extreuen del seu entorn.

Margaret Donaldson en les seves investigacions va arribar a la conclusió que el nen pot comprendre l’existència d’una realitat diferent de la que percep. Els nens interpreten les qüestions dels investigadors i les contextualitzen d’acord amb les seves experiències i coneixements socials.

6. Teoria del vincle afectiu: Bowlby

Bowlby va desenvolupar la teoria del vincle afectiu, que sosté que els nens tenen un llaç afectiu sòlid amb una persona concreta i que es manifesta en un conjunt de conductes que tendeix a mantenir una proximitat espacial relativa entre la diada, que variaran amb l’edat del nen i amb les seves capacitats perceptivomotrius. Aquestes conductes funcionen com senyals que sol·liciten proximitat i ajuda.

Bowlby va proposar un model sistèmic en el qual hi ha que distingir l’objectiu del sistema (regular la distancia), els factors que l’activen  ( l’alarma davant d’un perill, el mal que s’ha fet el nen, o com en aquest cas la presencia d’un estrany; i la resposta del adult consolar, abraçar, que produeix el sentiment de seguretat), i els processos de comportament que el constitueixen ( els comportaments que posa en joc el nen per aconseguir la proximitat de l’adult). És un sistema de regulació homeostàtica que manté un equilibri entre la propensió a explorar dels nens i els danys que això comporta per la seva falta d’experiència.

Aquests són principis de caire funcional que fonamenten l'aparició de comportaments molt adaptatius, comuns a diverses espècies, encara que els mecanismes neurofisiològics que els regeixen no siguin idèntics a cadascuna. Són configuracions de conductes que es desencadenen oportunament sense que intercedeixi, segons sembla, experiència o aprenentatge; és per això que se'ls atorga el caràcter d'instintius o innats. Per tant, el que Bowlby afirma del vincle és que és un comportament instintiu que ha arribat als humans per mitjà de l'evolució i que persisteix en nosaltres perquè continua complint funcions de vigilància i protecció dels adults sobre les criatures. En els pobles primitius és la protecció davant la naturalesa, sobretot els depredadors carnívors; en els tecnològicament avançats, és la protecció davant de les incerteses aparellades a l'hàbitat i a la vida urbana.

Segons Bretherton la relació vinculant també es una experiència que es va interioritzant fins a crear un model intern d’actuació que compren dos aspectes complementaris: l’avaluació de l’entorn per part del nen i de l’accessibilitat de la figura vinculant ( la facilitat d’arribar i de com serà acollit). Aquest model li servirà al nen per avaluar i interpretar situacions en les que es veurà immers més tard (ansietat, por, seguretat, etc). 

7. La teoria de la ment i el coneixement social: Wimmer i Perner, Whiten


Ha hagut dos corrents d’investigació, una  cognitiva amb experiments (Wimmer i Perner) i una altra de social que ha treballat el tema en situacions naturals (Whiten).

La teoria de la ment (Wimmer i Perner) analitza com les ments humanes expliquen el comportament de les persones sobre la base d’atribuir-los estats mentals, es a dir, com s’adquireix la representació que unes ments tenen de la representació que altres tenen de cert estat de coses.

En la adquisició de la teoria de la ment hi ha dos nivells:


L’inferior, de la psicologia intuïtiva, quan el nen(cap a l’any i mig) comença a captar que les persones saben, tenen intencions, senten  i es comporta segons aquest saber pràctic, que es desplega fins als tres anys i mig. Aquests processos mentals (sentir, desitjar,..) porten incorporats perceptivament una representació dels desitjós i intencions, que el nen no captarà  fins als quatre anys, abans el nen psicòleg intuïtiu es comporta d’acord amb les regles o representacions de procediment.

El superior, quan comprengui que les ments de les persones actuen d’acord amb representacions de l’estat de les coses, llavors tindrà una representació conceptual d’allò que és una representació. Quan un subjecte separa el seu coneixement d’un estat de coses del que pugui tenir una altra persona, és que tracta qualsevol coneixement existent en la ment com una representació de la realitat.

El coneixement social (Whiten), els desitjós, les intencions que capten els nens els adquireixen com a part del seu procés de socialització, pel mer fet de pertànyer a un grup, és un coneixement pràctic i necessari per a la subsistència. No exclouen una dimensió cognoscitiva però posen l’accent en la via intersubjectiva i social.

8. Comunicació preverbal: Batenson, Vigostky

La comunicació és una acció intencionada que en els infants s’intueixen les primeres intencions a partir dels 3 mesos amb els protodialegs (Batenson), els nens es senten arrossegats en el flux comunicatiu dels espais col·loquials creats pels adults. Al voltant dels 6-7 mesos el sistema cognitiu capacita al nen per fer actes comunicatius plens als que anomenen protoimperatius amb els que actua sobre una persona amb la intenció que actuï i fan pallassades i bromes per ser reconeguts com a interlocutors abans de la emergència de la intersubjectivitat secundaria , fase on els nens posaran a punt mecanismes intermentals que impliquen una modalitat de referència i que transmetran significacions, són els protodeclaratius.

Són protodeclaratius infantils típics el gest d'assenyalar amb l'índex una cosa distant o el gest de mostrar un objecte. Es pot dir que tots dos són referencials, és a dir, que provoquen la convergència de l'atenció dels interlocutors sobre alguna cosa.

Existeix un complex procés intermental i intramental (Vygotski) pel qual la ment de l'infant (o d'un adult) "es fa" amb els signes. Perquè hi hagi signe (en la ment de l'infant) no n'hi ha prou amb el fet que percebi una acció exterior visible; cal que la comprengui. Una acció, un gest, fins i tot, una paraula, adquireixen significat per a la ment infantil (o l'adulta) quan es van convertint en signes.  

BIBLIOGRAFIA

Psicologia del desenvolupament I. Adolfo Perinat. 2000. Barcelona. UOC

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada