11 de febrer del 2012

Homosexualitat i paternitat


Analitzem de manera hipotètica el cas d'una nena adoptada presentada en un article: 
La Princesa de Chueca Por Almudena Grandes. EL PAÍS SEMANAL nº 1.362. Domingo 3 de noviembre de 2002.

E

s una monada, una auténtica monada. Sentada en su cochecito, con el pelo negrísimo y la piel muy blanca, los ojos oscuros, grandes, rasgados, y el rubor sonrosado de todos los bebés sanos, reluce en medio del pasillo como el sol en un cielo de verano. Pero si dejo escapar un grito de alborozo al reconocer a sus padres, no es sólo por eso.

- ¿Ésta es vuestra hija?
-  Sí- los dos sonríen a la vez.
- ¡Enhorabuena! - besos, abrazos, más sonrisas -. ¿Cuándo os la han dado?
- Hace tres meses, pero no la hemos sacado a la calle hasta ahora, porque tenía muchos problemas, ¿sabes?
Le conozco del barrio, de toda la vida. De pequeña le compraba bolis y cuadernos a su abuela, luego a su madre, después cerraron la papelería, pero me lo seguí encontrando por la calle, y además, y a temporadas, nos vemos por los bares. Le miro un momento y le vuelvo a abrazar. Está encantado, y a mí me encanta verle así.
-¿Cómo se llama?
- María. Igual que su abuela...- mira a su derecha, se corrige -. Que sus dos abuelas.
-¿Y qué tiempo tiene? ¿Seis meses?
- No. Tiene once, pero es que estos niños, pues...Estaba en un orfanato, un sitio horrible, no por la gente que trabajaba allí, que hacen lo que pueden, sino porque no tienen nada, ni personal, ni comida, ni pañales desechables, ni siquiera chupetes...
- Cuando la llevamos al pediatra la primera vez estábamos muy asustados, pero él nos dijo que a la niña no le pasaba nada, que tenía hambre, que le faltaba afecto, que no la habían cogido en brazos, que no la hablaban, ni jugaban con ella...Por eso no crecía, y lloraba todo el tiempo.
- Y ha cambiado...Bueno, no te lo puedes imaginar...
Pero sí me lo imagino. No soy capaz de recordar el nombre de la remota república ex soviética donde nació esta porcelana de ojos achinados, pero supongo que ese dato también da lo mismo. Hay muchos sitios así en el mundo. Demasiados. Y todos se parecen.
- Fui a buscarla con mi cuñada, ya sabes.
- Si. Fue mi hermana. Yo no pude ir...Pero vamos a dejar de hablar de eso.
En ese  momento, como si ella también estuviera de acuerdo, María empieza a llorar, y entonces sus padres la miran, se inclinan sobre ella y empiezan a discutir como todas las parejas en esa situación, ¿se ha hecho pis?, a ver...,no, es que la has abrigado demasiado, no, no es eso, aquí no hace calor precisamente, pues yo creo que está agobiada, debe de tener sed, ¿dónde está el biberón de la manzanilla?, aquí, toma, ¿lo ves cómo tenía sed?, sí, pero lo que quiere es que la cojan, pues la cojo, ¡que no!, que sí, un poquito sólo...
 -Desde luego, está hecha una princesa, ¿a qué sí?- la frutera me mira primero a mí, luego a sus padres -, cada día más guapa, da gusto verla, de verdad...¿Qué os pongo?
- Naranjas, pero no me las des ácidas que son para la niña...- entonces, el padre consentidor se vuelve hacia mí -.¿Quieres cogerla tú?
Lo intento, pero María no quiere estar conmigo. Llora, se revuelve, grita, hasta que unos brazos familiares me la arrebatan con delicadeza. Entonces, acurrucada en el pecho de su padre, coge el borde de su camisa con la mano derecha, se mete el pulgar en la boca y sus labios se curvan en esa inefable expresión de felicidad de los bebés satisfechos.
- Es que no le gustan los desconocidos, ¿sabes? - me habla con los labios rozando el pelo de su hija, besándola en la cabeza entre frase y frase -. Les tiene miedo. Yo creo que es por lo del orfanato, no se fía de nadie. Lo ha pasado muy mal, la pobre...
- Con que no había que cogerla, ¿eh?
Ellos han terminado ya de hacer la compra. Yo también. Mientras salimos juntos, pienso en María, en la imagen que tendrá de sí misma, de sus padres, de su infancia, cuando sea mayor. Entonces recordará que sus padres se querían, y que la querían, que la desearon tanto que mintieron, y engañaron, y desafiaron una legalidad injusta, y se arriesgaron a acabar en la cárcel, y cruzaron un continente entero para ir a buscarla al infierno, para sacarla de allí. Entonces entenderá por qué en su DNI aparece el nombre de su tía al lado de la palabra “madre” y también la suerte que ha tenido. Como si lo presintiera, cuando nos despedimos, en la esquina de Mejía Lequerica, la princesa de Chueca me sonríe y me dice adiós con la manita mientras a todos se nos cae la baba.
Luego, su padre, que se llama José Ramón, le pasa un brazo por los hombros a su otro padre, que se llama Miguel, y se van los tres a casa, tan contentos.

La Maria durant els primers 8 mesos de la seva vida va sofrir deprivació nutricional, afectiva i d’estimulació. Ha passat aquesta època en una institució que no tenia mitjans materials ni personals per donar-li la atenció adequada. Els efectes en el creixement intel·lectual , emocional i físic són sinèrgics i no és poden dividir en categories separades.  

El microsistema en el que s’ha desenvolupat ha estat ple de carències, no ha hagut una diada, una interrelació afectiva vinculant amb un adult que li hagi donat seguretat i afecte, i li hagi facilitat la exploració del seu entorn i per lo tan creat l’espai adequat per al seu desenvolupament integral. No ha tingut un contacte tàctil, d’olors, auditiu , un espai de comunicació de somriures, mirades, ritmes i rutines,  intercanvis que hagin facilitat la comunicació preverbal i l’adquisició dels primers significats, al no crear-se un vincle afectiu  s’ha posat en perill el desenvolupament de la seva funció adaptativa al entorn.

La Maria mostra un retard en el desenvolupament físic a causa de la desnutrició i desatenció, la qual cosa també haurà afectat al cervell ja que aquesta època de lactància   es caracteritza per un gran desenvolupament a nivell físic, psicomotor i cognitiu, recordem que es la etapa de major plasticitat i desenvolupament neuronal. Tot el sistema i el seu desenvolupament s’han vist afectats. Les estructures orgàniques no han pogut madurar adequadament i l’ambient ecològic en el que s’ha desenvolupat no li ha proporcionat les pertorbacions adequades necessàries  per a l’adquisició de les habilitats perceptives, motores, lingüístiques, social i afectives que l’ajudaran a relacionar-se amb el món exterior.

Segurament ha passat la major part de la seva curta vida al bressol, la impossibilitat d’interacció física i afectiva amb l’entorn ha impedit que la experiència contribueixi a consolidar les estructures subjacents ( percepció visual, auditiva, hàptica, intersensorial, social, i psicomotora) i assegurar les funcions a un nivell d’eficiència progressiu; ja que són dos pols d’un bucle que està en retroalimentació continua i que a la vegada permeten el desenvolupament cognitiu. Al no rebre la estimulació adequada el SNC no ha rebut la informació tàctil, vestibular i propioceptiva adient, i ens podem trobar amb dificultats d’equilibri, del to muscular, coordinació,  de la construcció de l’esquema corporal, es dir, de desenvolupament tan a nivell perceptiu com psicomotriu.

Les conseqüències podrien ser irreversibles en aquest desenvolupament físic i mental de la nena, no tan sols en la disminució de pes i talla, si no també mostrar propensió a les malalties, dificultats en la atenció, concentració i  pobresa intel·lectual entre altres. Per lo tan ens trobem amb un infant en situació de risc.

La Maria ha estat adoptada, s’ha trobat amb una família que farà de ressort perquè pugui desenvolupar-se  i superar el trauma viscut, al alimentar-la, donar-li afecte, parlar-li, jugar amb ella, es desenvoluparà la resiliència. Com veiem la nena ja ha construït un llaç afectiu amb el seu pare i reclama la seva presencia quan un estrany l’agafa. 

Aquesta família de dos pares haurà de fer front a les deficiències  abans esmentades, serà més fàcil en una nena d’aquesta edat ja que als sis mesos està encara en plena fase de desenvolupament que es pot estimular, i les seves atencions li podran fer oblidar totes les mancances i pors que hagi pogut desenvolupar, sempre que se li faci un programa integrat d’estimulació precoç.

Aquest trànsit a un microsistema nou es positiu, la informació que en tenim és limitada, sabem que els pares volien la nena i que han hagut de fer front a tota una sèrie de dificultats i que estan recolzats per la família.

La nena fins als dotze anys evolucionarà passant pels diferents estadis sensoriomotor, preoperacional i el de les operacions concretes. S’hauria d’anar fent un seguiment i control de la seva evolució integral, i a l’entrar a la etapa preescolar vigilar la seva adaptació al nou ambient.

La nena anirà construint el seu món en un ambient particular i diferent a la majoria d’altres nens, els seus pares són homosexuals, i el que durant una etapa no li pot representar cap conflicte, ho pot començar a ser quan entre en contacte amb altres nens a la escola on jugaran i representaran diferents rols, ella descobrirà aquesta diferencia i els altres nens també, i quan miri els programes infantils on la majoria de famílies estan compostos per un pare i una mare. Recordem que es una època molt activa, observa constantment el seu entorn i fa tot de preguntes sobre els fets que l’envolten, informació que serà analitzada pel seu pensament intuïtiu, prelògic, semisimbòlic i espontani. 

Els pares hauran de exercir tota una sèrie d’estratègies per contestar preguntes sobre ells mateixos i sobre la nena, per explicar-ho tindran que tenir present el punt de vista, els motius i les experiències reals de la nena. La comunicació, la conversa es la millor eina de socialització i resolució de conflictes, així com per fer  front als estereotips i inèrcies de la nostra societat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada