W. Wundt (1823-1920) es un clar
exemple de role-hibridization dins la classe intel·lectual alemanya de l’època,
convertint-se en el fundador del 1er laboratori de Psicologia de Leipzig a
l’any 1879, on era catedràtic de Filosofia inductiva, encara que no va ser
reconegut com Institut de Psicologia fins al 1893, arribant a ser el centre de
la investigació psicològica. Grundiss der Psychologie” publicat al 1896, s considerat com la millor
introducció als punts de vista de Wundt, i sorgeix com a replica a un alumne
seu O. Külpe, que sostenia punts de vista diferents, i amb la finalitat de
donar una eina metodològica, clara i ben raonada basada en les seves teories,
als seus estudiants. Dos del llibres més importants que va escriure van ser “Elementos de Psicologia Fisiológica”1873 i “Psicologia de los pueblos”1900-1920, on
queda reflectida la divisió que fa de la nova psicologia: la psicologia
experimental i la psicologia col·lectiva o dels pobles.
Des de
La Psicologia Experimental va estudia els processos inferiors que fan
referència a l’estudi de l’experiència immediata, els processos conscients dins
el seu propi context, es a dir fenòmens com les sensacions, les percepcions i
els sentiments. Respecte a les percepcions va desenvolupar el concepte
d’apercepció, procés en el que per mig de la voluntat es presta una atenció
conscient a un contingut determinat. D’aquesta manera s’estudien els processos
psicològics mitjançant els quals experimentem i observem el món exterior, a més
aquests processos no es poden separar del seus objectes d’estudi donat que
estan estudiant els seus propis processos conscients, aquesta circumstancia
implica modificacions en la forma d’utilitzar els mètodes d’investigació respecte
a les ciències de la naturalesa, ja que aquestes últimes fan abstracció de
l’objecte a investigar, però no en la essència dels mètodes utilitzats que
seran els mateixos: la experimentació, es a dir fer investigacions a partir de
resultats objectius, obtinguts utilitzant condicions estandard susceptibles de
variació sistemàtica i de rèplica. i la observació dels fets en els seu context
natural sense cap classe d’intervenció per part de l’investigador.
Per estudiar els processos inferiors , va
dir, que donada la seva naturalesa la única manera d’investigar l’aparició i el
seu curs exacte, la seva composició i les recíproques relacions de les seves
diverses parts, és produint a voluntat aquestes aparicions, podent variar les
condicions segons els nostres propòsits, per la qual cosa l’únic mètode es la
experimentació.
L’experimentació que Wundt va utilitzar va
ser la introspecció experimental, que diferia de la introspecció utilitzada per
Descartes o Locke, de la que estava en contra, o com ell la va anomenar auto
observació experimental amb els requisits científics, els subjectes no
reflexionen sobre les seves ments, simplement responen als estímuls, amb
respostes senzilles i quantificables. Els observadors, individus que feien les
introspeccions, eren entrenats per distingir entre sensacions e idees tan en el
camp d’atenció com en el focus d’atenció. De vegades s’alternaven els rols de
subjecte i experimentador, d’altres el subjecte i l’experimentador eren la
mateixa persona.
A partir de La Psicologia col·lectiva o dels pobles s’ocupà de l’estudi dels
processos superiors que els descriu com productes espirituals tals com la
llengua, els mites i els costums, es a dir, els productes culturals dels
pobles, creacions de la ment col·lectiva. Aquests fets són persistents i
independents de l’investigador, el que implica la utilització de la observació,
el mètode històric per al seu estudi. Per Wundt les ments dels individus són el
producte del llarg desenvolupament de les espècies, del que cada persona es
ignorant( llei biogenètica).D’acord amb aquesta noció la manera de construir la
psicologia d’un individu és a través de l’estudi del desenvolupament de la raça
humana on la varietat de cultures representen els diferents estadis de la
evolució mental i cultural, des de les tribus primitives fins els estats -
nació civilitzats.
També hem de citar que va utilitzar el mètode
comparatiu per a l’estudi de les diferencies mentals, aplicat a l’estudi
d’animals, nens i “pertorbats”.
QUADRE COMPARATIU:LA
PSICOLOGIA CIENTÍFICA ALS DIFERENTS PAÏSOS
País
|
Context Històric
Socioeconòmic
Cultural
|
Antecedents Filosòfics
|
Aportacions Generals i
Específiques
|
Autors pioners i principals
línies d'investigació
|
Principals semblances i
diferències amb altres països
|
Alemanya
|
Els intel·lectuals controlen el govern.
El 3er Reich
Role-hibridation.
|
Idealisme kantia oposat a la psicologia
empírica.
Romanticisme.
|
Institucionalització: laboratoris ,
revistes i congressos.
Psicologia de la consciència: percepció i
temps de reacció.
|
Wundt: apercepció i
psicologia dels pobles.
Ebbinghaus:
processos
cognitius
Müller: estudi de la
memòria i l’àrea de la percepció visual.
|
Experimentalisme en laboratori, utilització
de la introspecció, estudi de les percepcions .
|
França
|
3era república, fins llavors inestabilitat
política, en lloc de les universitats la investigació es potencià a través de
“les grands establishments”.
|
Escola Eclèctica de caràcter metafísic
espiritualista.
Positivisme (Comte).
Clàssic moviment materialista il·lustrat.
|
Psicologia clínica: estudi de les malalties
patològiques. Estudi de l’individu i processos psíquics.
Primeres investigacions sobre la
intel·ligència: psicologia aplicada.
|
Ribot: mètode patològic.
Charcot: Estudi de les
malalties nervioses orgàniques cròniques.
Janet: neurosis i
hipnosis.
Dumas: la vida emocional.
Binet: processos mentals
superiors.
Pieron: Psicofisiologia
sensorial.
|
Estudi clínic de les psicopatologies i
teràpies (hipnosis). estudi de camp.
Allunyat tan de l’experimentalisme alemany
com de l’elementalisme britànic.
|
Gran Bretanya
|
Època Victoriana, d’una moral i
religiositat estricta.
Revolució industrial, desplaçament de la
gent a les ciutats.
|
Teoria evolucionista.
Empirisme.
Filosofia idealista.
|
Psicologia comparada.
Psicologia diferencial:
Psicometria.
Psicologia industrial.
|
Romanes: conducta animal.
Morgan:
intel·ligència
animal.
Galton:
diferencies
individuals.
Rivers:
psicologia
social.
Myers: psicologia
aplicada.
|
s’usa la observació i la estadística.
No estudia processos, sinó la evolució de
la conducta i diferencies entre individus.
|
Estats
Units
|
Les universitats tenen caire religiós i poc
científic, els joves marxen a Europa a estudiar.
Sentit pràctic.
|
Filosofia escocesa.
pragmatisme: culte a l’utilitarisme i els
efectes pràctics.
|
Associació Americana de Psicologia: APA.
Desenvolupament de la psicologia científica
i útil.
|
W.
James:
funcionalisme. Principis de
psicologia.
S. Hall:
psicologia
genètica.
Baldwin: psicologia
evolutiva.
Catell:
psicologia
aplicada.
|
Estudi funcions mentals des d’un punt de
vista genètic i experimental.
Aplicacions pràctiques
|
Rússia
|
Els estudiants amplien els seus estudis a
Europa.
Final de la època zarista.
|
Materialisme
|
Relació entre els estímuls externs i les
respostes del organisme.
|
Reflexologia:
Sechenov: reflexos
cerebrals.
Bechterev: reflex motor.
Paulov: reflexos
condicionats.
|
Rebuig fenòmens subjectius i introspecció.
Experimentació amb animals.
|
BIBLIOGRAFIA
Apunts:
Història de la psicologia / Milagros Sáiz Roca (coordinadora) ; [Blanca Anguera...
[et al.]]. Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 2000
Leahey, T. H. 1998. Historia de la Psicología, principales corrientes en el pensamiento psicológico.
Madrid: Prentice Hall Iberia.
WEBGRAFIA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada