12 de febrer del 2012

Antropologia


“LA VERSION DE LAS CIENCIAS SOCIALES: TARCOTT PARSON Y LOS ANTROPOLÒGOS AMERICANOS” resum, anàlisi i conceptualització.

Adam Kuper en el segon capítol de Cultura: versión de los antropólogos(1999), fa una descripció crítica de la introducció, evolució i transformació del concepte cultura com a objecte d’estudi de l’antropologia, a Nord-americà, a partir del treball del sociòleg Talcott Parson, i de F. Boas procedent de l’escola de Berlín que va emigrar als EEUU.

Parson buscà les connexions entre el discurs positivista francès i l’idealista alemany, per fer una síntesis. La il·lustració francesa identificava cultura amb  el progrés humà i la civilització, i defensava l’aplicació del mètode científic, mentre que els alemanys es van rebel·lar en contra i la van identificar amb el destí particular d’una nació, la seva cultura, les seves tradicions, convençuts de que les cultures modelaven als individus per als seus propis fins.

Parson concebia la ciència social com una teoria general de la acció humana, i buscava una definició de cultura que encaixes dins d’aquesta teoria  i de la qual s’ocuparia l’antropologia, i d’aquesta manera assignar el sistema social a la sociologia i la ment individual a la psicologia. Va limitar als antropòlegs als continguts dels valors, idees i altres sistemes significativament simbòlics, fent-los renunciar a l’estudi dels sistemes socials.

Parson i Kroeber van fer un manifest conjunt on es definí cultura  com un sistema d’idees i valors, expressat en símbols i materialitzat en la religió i l’art, l’individu absorbia aquests valors i els feia seus, amb lo que trobava un propòsit a la vida i un sentiment d’identitat. Així quedava delimitat l’objecte d’estudi de l’antropologia dins de la nova utopia d’una ciència social interdisciplinar. Dos dels seus seguidors C. Geertz i D. Schneider van anar separant-se criticant la submissió de la antropologia a la teoria de l’acció de Parson i començaren a estudiar la cultura com un sistema autònom. Geertz s’enfronta dient que la meta de l’antropòleg més que la explicació científica, és la interpretació de la cultura.

Kuper descriu clarament com les idees apareixen i desapareixen, amb una influencia més o menys decisiva en el seu entorn, determinant i delimitant al científic , en aquest cas l’antropòleg, quin serà el seu camp d’estudi i la metodologia a emprar. Així  analitza com a partir de l’intent de Parson de construir una ciència antropològica, es degenera en una forma de hermeneútica a traves de Geertz, abandonant tota classe de procediment científic, negant la possibilitat de la generalització de lleis o comparació de les cultures. Per Geertz  el que l’antropòleg entén no es res més que les seves interpretacions de les interpretacions que un informant en dona dels seu món, concloent que la meta de l’antropòleg havia de ser la interpretació més que la explicació dels fenòmens culturals.

Kuper descriu com un relativisme cultural, que  pretenia una objectivitat i respecte entorn les diferents cultures i que fou una eina decisiva per l’establiment de l’antropologia com a ciència, esdevé una eina de l’idealisme romàntic; i com la cultura, a través dels post-modernistes, es converteix en un concepte limitat als símbols i els seus significats, en definitiva en un text, la interpretació del qual depèn de la intuïció de qui l’interpreta.

Segons Stocking el primer en introduir la concepció moderna de cultura en antropologia va ser Franz Boas ,en els seus escrits es troben els elements centrals de la moderna concepció: historicitat, pluralitat, determinisme conductual, integració i relativisme.

La contextualització dels conceptes desenvolupats en aquest text ha estat necessària per entendre’l, ja que tan sols hi trobem una visió parcial de l’antropologia , utilitzada per a una possible explicació de la seva evolució. Aquests conceptes han estat la definició del camp de l’antropologia en la seva derivació cultural, la seva evolució i per tan de la noció de cultura i de la concepció de l’home i de la societat i de les conseqüències en la metodologia utilitzada.

Que és l’antropologia

Llobera ens diu que l’antropologia estudia el present i el passat del gènere humà, els seus orígens, desenvolupament i l’estructura de les seves societats. I que utilitza mètodes científics per descobrir regularitats en el comportament , descriure i explicar la diversitat humana. Un estudi ampli que esta subdividit en diferents camps, la antropologia física ( paleantropologia, genètica, primatologia, ecologia humana), i  l’antropologia cultural que fa referència a les maneres tradicionals de pensament i comportament d’una població o societat en particular, i que avarca l’arqueologia i l’etnologia; aquesta última s’ocupa de l’estudi de les tradicions relacionades amb el matrimoni, organització familiar, els sistemes econòmics i polítics, la religió, arts, música i de com difereixen. Tanmateix l’etnologia també estudia la dinàmica cultural: desenvolupament i canvi en les diferents cultures amb pobles del present, i aquí situem l’etnògraf dedicat a fer el treball de camp amb la observació participant; l’etnohistoriador i l’investigador de cultures comparades. Tal i com diu Llobera etnologia s’utilitza com a sinònim d’antropologia cultural i social.

Però no és, ni ha estat mai així de clar, les diferents corrents teòriques es centren en un aspecte i n’obliden uns altres que altres corrents agafen com a tema central, i aquesta elecció delimitarà el concepte d’antropologia i els seu camp d’estudi i metodologia a emprar; tal i com hem vist en el treball de Parson.

Tots els autors analitzats per Kuper han format part d’alguna d’aquestes corrents a través de l’historia : Evolucionisme, E.B. Taylor i L.H.Morgan; Particularisme històric, F. Boas, A. Kroeber, R. Lowie, M. Mead, R. Benedict; Difusionisme cultural; Funcionalisme, dos escoles: B. Malinowski, i A.R. Radcliffe-Brown; Cultura i personalitat,  R Benedict i M. Mead; Neo-evolucionisme, White; Estructuralisme, C. Lèvi-Strauss, Materialisme cultural i ecologia cultural, Harris i Sahlin; Antropologia simbòlica o enfocaments interpretatius, Geertz, Scheneider, Turner. D’aquesta manera troben corrents com el de Lèvi-Strauss que es centra en l’origen dels sistemes, en els processos cognitius dels pobles i entén la cultura com un sistema de signes compartits, emfatitzant les analogies entre els sistemes lingüístics i els sistemes culturals, segons les quals la configuració de la ment genera unes estructures culturals determinades; o Geertz per qui la cultura es un sistema de símbols a traves dels quals els membres d’una societat comuniquen la seva visió del mon.

Aquestes variacions han tingut i tenen una influencia directa en els mètodes utilitzats, així en els albors de l’antropologia ens trobaríem amb un etnocentrisme despectiu que va ser rebutjat pels antropòlegs al fer un gir relativista segons el qual les costums, els valors i les creences tenen que ser entesos d’acord als patrons culturals propis; hi ha cultures, ni millors ni pitjors, diferents. També es passa d’una antropologia de salo al treball de camp i l’observació participant a partir de Boas i Malinowski. I per acabar ens trobem la antropologia científica  en contraposició a la humanista que s’ocupa de la interpretació de les cultures en lloc de la descripció i explicació dels fenòmens; un clar exemple de la distancia d’aquests dos enfocaments el trobem en los argonautas del pacífico occidental  de Malinowski, on s’estableix un mètode de treball rigorós de recollida de dades i explicació sobre la vida social, religiosa i econòmica dels habitants de les Trobriand, tot fixant-se en el sistema d’intercanvi que els indígenes mantenien; i l’antropòleg innocent de Nigel Barley, que tot i fer un treball de camp i d’observació participant, i de intentar comunicar-se amb la llengua nativa, és una interpretació irònica i subjectiva no tan sols de la cultura dels dowayos, sinó principalment de la antropologia oficial.

Tot i estar en l’època anomenada de la ciència, tecnologia i informació ens continuem debatent entre positivisme i idealisme. Totes les crítiques que es fan als post-modernistes i la hermeneútica per la seva subjectivitat, no poden ignorar que la objectivitat de la ciència també és un constructe cultural i que ens dona una visió també esbiaixada de la realitat afavorint uns símbols i significats en detriment d’uns altres.

BIBLIOGRAFIA

Barley, Nigel. 2004. l’antropòleg innocent. Barcelona. Edicions 62
Ember, C. i M. 1997. Antropologia cultural.  Madrid. Prentice Hall,
Farías Hurtado, I. 2002. Elementos para el Estudio de la Cultura. Revista Mad. No.6. Mayo 2002. Departamento de Antropología. Universidad de Chile
Kuper, Adam. 1999. Cultura, la versión de los antropólogos. Barcelona. Ed. Paidós Laburthe-Tolra, P. i Warnier, J. 1988. Etnologia i antropologia. Madrid.  Ediciones Akal
Llobera, Josep R.; Fonaments antropològics del comportament humà: El camp i el mètode de l’antropologia, mòdul 1; Les eines conceptuals i teòriques de l’antropologia, mòdul 2. Barcelona. UOC.
Malinowski, B. 2001. los argonautas del pacífico occidental. Barcelona. Ed.Península,
WEBGRAFIA

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada