EL MALESTAR EN LA CULTURA
Freud va néixer al 1856 a Moravia, imperi
austrohungares, fill de jueus, encara que ell es va declarar ateu. Va estudiar
medicina, especialitzant-se en neurologia i s’interessà per l’estudi de les
patologies psíquiques i la seva teràpia, treballant amb Breuer a Viena i
Charcot a Paris envers la histèria. La investigació en el camp de la neurosis
el portà al desenvolupament de la seva teoria psicoanalítica. Al 1938 va haver
d’emigrar a USA a conseqüència del nazisme. Va morir al 1939.
“El
malestar en la cultura” va ser publicat al 1930 com a continuació de “Tótem i tabú”
(1912) i
“el porvenir de una ilusión” (1927). Aquest assaig és una
reflexió sobre la influencia de la cultura en la construcció de la personalitat
i la cerca impossible de felicitat del ser humà en aquest context cultural,
suggereix analitzar i modificar la cultura per a que el seu control no ens faci
tan infeliços. Al capítol 5 de l’assaig tracta dels sacrificis que la cultura
exigeix a l’individu, tals com la renuncia a la satisfacció sexual o a la agressivitat.
Critica el precepte cristià d’estimar a
tothom inclòs als enemics, adduint que els altres desperten els instints
agressius apart del sexuals, aquesta agressivitat és la que fa imposar a la
cultura preceptes per a regular la relació entre persones, encara que els
aspectes sublimats d’aquestes pulsions són necessaris per al progrés de la
cultura. Tota aquesta repressió fa que l’home no pugui aconseguir la felicitat
dins la cultura, però necessita la societat i renuncia a la llibertat dels
instints envers la seguretat.
Al text hi trobem reflectida la teoria estructural de la personalitat
que va publicar al 1923 “The Ego and the
Id”, que proposa tres instàncies principals, el jo, com a l’individu que
lluita entre la pressió de les seves pulsions sexuals i agressives(allò), i les
normes imposes per una cultura, el súperjo. L’allò és el nucli primitiu
i inconscient de la personalitat, on es troben les pulsions que es regeixen pel
principi del plaer immediat, font d’energia per al jo i el súperjo que
es desenvolupen amb la interacció amb el món exterior. La interacció amb el món
exterior modifica una part d’allò que origina el jo que manté
l’equilibri amb el món exterior i el defensa de les exigències de l’allò i dels
perills del món real, per a la qual cosa es regeix pel principi de realitat,
aquest jo és conscient en el que fa referència a la percepció, memòria,
activitat motora i llenguatge però majoritàriament inconscient envers els
mecanismes de defensa repressors de l’allò. Les normes imposes per la
cultura el jo les interioritzarà a partir de les pautes morals que li donen els
pares i aquesta interiorització dona origen a la tercera instància, el
súperjo que representa el que és cultural - col·lectiu, la seva funció es
la consciència moral, censura onírica, repressió i enaltiment dels ideals.
Freud utilitza conceptes psicoanalítics per a
la explicació del malestar que l’home sofreix dins del mon social per
exemple quan ha de reprimir els instints
agressius i sexuals, les pulsions, que són forces internes que ens
porten a la satisfacció del desig d’un objecte per a la obtenció d’un fi , la
satisfacció de la pulsió provoca plaer, hi ha diferents tipus de pulsions,
sexual, autoconsevació, i mort, la seva repressió comporta angoixa. Quan parla
del narcisisme de les petites coses, fent referència a la dificultat que
te l’individu per estimar a l’altre, ja que es una conducta que ha d’aprendre.
Quan es refereix a la seva primitiva forma anal com a dificultat per a
prescindir de les possessions, fent referència als estadis de l’evolució de la personalitat sexual:
1a etapa oral, base per a la relació amb els altres; 2a etapa anal:
ha d’aprendre conductes que el fan prescindir de la seva possessió; 3a etapa
fàl·lica (te lloc el complex d’Èdip), etapa important ja que permet
acceptar la realitat al acceptar la relació del pare amb la mare i
identificar-se amb els seus progenitors; 4a etapa de latencia, on
la curiositat passa de la sexualitat al món que l’envolta; 5a etapa genital,
on ha d’aprendre a separar-se dels pares. I per últim la sublimació quan
es refereix a la satisfacció dels instints mitjançant formes acceptades
socialment i que fan possible la cultura i el progrés.
WALDEN DOS
Skinner neix a Pensilvània, USA, al 1904.
Volia ser escriptor però davant la seva frustració comença a llegir a watson i
Rusell i estudia filosofia. Es torna conductista sense haver estudiat
psicologia, aquesta corrent va ser molt ben acollida a Amèrica pel seu
pragmatisme. La educació en el seu sentit més ampli va ser una de les seves
àrees d’investigació. Skinner compartia amb Watson la visió determinista
del home, el qual el definien com un producte manufacturat per la societat, es
a dir la seva conducta esta determinada pel context, i es podia predir i
controlar en vista a la eficàcia, l’ordre i el progrés. però diferien en
com s’aprenia aquesta conducta, per Watson l’aprenentatge succeïa a partir del
condicionament clàssic que per Skinner eren actes reflexes que serveixen per
explicar comportaments elementals però que no expliquen les conductes més
complexes en que l’individu no és passiu sinó que opera en el seu ambient. Mor al 1990 de leucèmia.
A la introducció de “Walden dos” trobem una
descripció de la situació històrica i social de la època: els EE.UU. estan
sortint de la depressió del anys 30 i acaba de participar en la 2na guerra
mundial, i és quan aborda la qüestió de la societat ideal, la novel·la va ser
publicada al any 48, però la influencia d’aquest disseny d’una societat utòpica
es va popularitzar a partir dels anys 60 amb el conflictes socials de l’època. En
aquesta novel·la va utilitza la tecnologia de la conducta per a crear una
comunitat que resol tots el problemes que la societat actual té com la
violència, la pobresa, la contaminació, l’esgotament dels recursos naturals o
la superpoblació i també les qüestions més pràctiques de la vida quotidiana com
el treball, la educació, el temps de lleure o les relacions personals. Ha rebut
moltes critiques dels que defensen la llibertat del ser humà a la qual
cosa va respondre amb altres llibres com “Más
alla de la libertad y la dignidad”1971
argumentant que la idea d’un home lliure és una fal·làcia que dona
l’esquena a la realitat dels condicionaments que fa que actuí d’una o altra
manera, si la persona deixa aquesta fal·làcia i investiga quins son aquests
condicionaments podrà manipular-los i llavors aconseguir ser feliç.
En que es fonamenta aquesta tecnologia de la
conducta capaç de resoldre els problemes i conflictes de la societat? A la
introducció de “Walden dos” trobem
una anàlisi de les causes del conflicte
les quals provenen d’un ambient i un reforçament de conductes
inapropiades. La solució es troba en la modificació d’aquest ambient creant
comunitats petites programades per no crear necessitats fictícies que afavoreixen
un consumisme desorbitat, on la educació pugui ser programada i organitzada
sense deixar res al atzar, o amb un repartiment del treball adequat per a poder
gaudir d’un temps de lleure enriquidor, modelant la conducta adequada amb
contingències de reforçament.
L’home és un producte del medi ambient,
Skinner no nega la influencia de la genètica però no li concedeix cap
rellevància a l’hora del anàlisi de la conducta i la seva modificació. En canvi
l’ambient és el que crea les conductes de tal manera que coneixent les lleis de
comportament i aprenentatge, tenint
la informació correcta sobre les variables rellevants que actuen en una
determinada situació i canviant-les de la forma pertinent en el moment oportú,
les conductes es poden modificar, modelar, de la manera desitjada. I quines són
aquestes lleis? Segons Skinner el comportament està en funció de les conseqüències
immediates a una conducta emesa en un ambient concret, segons les
quals s’altera la probabilitat de que aquesta conducta aparegui de nou
en aquest context i en altres semblants. L’ambient no provoca comportaments,
els selecciona, mantenint uns, incrementant o eliminant
uns altres. Qualsevol forma de conducta és una resposta a una situació,
si aquesta queda reforçada positivament es repetirà fins conforma una
estructura de comportament estable, que podrà ser substituïda per una altra que
el satisfaci més. Les persones aprenen a manipular els ambients a través
d’aquest condicionament operant, les conductes correctes s’aconsegueixen
per aprenentatge gradual en funció de les recompenses que afavoreixen estes
conductes.
Aquesta enginyeria de la conducta
aplicada a una societat ideal comporta el disseny i organització d’uns contingents
de reforç que impliquen una relació de tres termes: un estímul
antecedent, la resposta operant i la conseqüència. L’estímul
antecedent informa al subjecte del que succeirà si es comporta d’una manera o
d’altra, aquest pot augmentar (estímul discriminatori) o disminuir (estímul
delta) la probabilitat de resposta.
Al text es reflexiona sobre la utilitat del càstig
per a modificar la conducta de delinqüents i criminals, el càstig per a Skinner
no és útil, ja que si la presentació d’un estímul aversiu fa que la
probabilitat d’aparició d’una conducta decreixi, quan l’estímul no és present
la probabilitat de que aquesta conducta torni aparèixer augmenta, ja que el reforç
negatiu no extingeix conductes sinó que les crea.
L’exemple el tenim més endavant quan parla de
la evitació política a “Walden dos” ,
on la política seria l’estímul aversiu que s’evita creen noves
conductes, es dir noves maneres d’organitzar-se.
Els dos autors fan una anàlisi i una reflexió
de la societat i l’individu des de dos perspectives psicològiques ben diferents
el conductisme radical de Skinner i el psicoanàlisi de Freud.
Freud descriu
un home determinat per les experiències infantils i l’inconscient,
conceptes que per Skinner no són més que constructes sense cap validesa per a
la explicació de la conducta construïda amb la interacció amb l’ambient que per
Freud es converteix en repressor de l’individu, no obstant aquesta repressió
conformarà la personalitat de l’individu, terme que per Skinner es també un
altre constructe.
La visió pessimista que es desprèn del text
de Freud té en comú amb Skinner que els dos reconeixen els problemes i
conflictes de la societat, però la forma de resoldre-ho és ben diferent, mentre
que Freud fa palesa la seva cultura jueu - cristiana condemnant a l’home a la
infelicitat eterna a causa dels seus impulsos, Skinner creu en la ciència de la
conducta per millorar la societat i aconseguir un home feliç. En quan a la
bondat de l’home, Freud descriu un home de naturalesa egoista i agressiva,
incapaç d’estimar als altres i amb un cert fons xenòfob en contraposició a la
idea de Skinner que veu un individu producte de les circumstancies, la bondat
del qual es pot modelar creant l’ambient
adequat.
Tots dos descriuen homes que no són
responsables dels seus actes, però mentre que Freud argumenta la necessitat
d’unes normes repressores i autoritàries per fer funcionar una societat de
persones individualistes que busquen la satisfacció personal, potser estaríem
parlant de capitalisme?; Skinner proposa el disseny d’una societat ideal,
utòpica i bona on la comunitat passa a ser el més important, on el càstig es
rebutjat per modelar les conductes transgressores i s’opta per substitucions de
conductes i modificacions de l’ambient, ens estarem referint a un socialisme
llibertari?
REFLEXIONS
La psicologia de Freud en un primer moment em
va semblar molt masclista, on la dona tan sol existeix com a mare o com a
objecte sexual, però si analitzem el context històric es fàcil entendre el per
que. Aquest mateix context repressor sexualment va deure influir en que veies
com a causa de la conducta els impulsos sexuals i que arribes a generalitzar de
tal forma que no tingues en conte les diferencies culturals. Però també se li
ha de reconèixer el mèrit de desvetllar la importància que la sexualitat
posseeix encara que no tota la influencia que ell li va donar, ja que és un del
temes que més controvèrsia continuen generant en les relacions personals, en la
maduració individual i en la societat.
El determinisme dels dos no crec que siguin
tan devastadors de la “llibertat”, la influencia de la biologia, la genètica i
l’ambient en l’individu no és podent negar, descobrir com ens determinen i ens
causen conflictes no em sembla una pèrdua de llibertat més aviat la manera més
intel·ligent per a poder modificar aquestes determinacions per afavorir un
desenvolupament personal i social més satisfactori. Però aquí ens trobem amb
una problemàtica, el control, qui ha d’exercir aquest control? La resposta
comporta un cert malestar però això no ens pot fer negar la realitat. Al menys
si que ens pot servir per estudiar de quina manera som controlats i a que es
deuen els nostres comportaments.
BIBLIOGRAFIA
Freud, Sigmund.2002. El malestar en la cultura. Madrid:
Alianza Editorial.
Skinner, B.F.1984. Walden dos. Barcelona: Ediciones
Martínez Roca.
Skinner, B.F. 1972. Más alla de la libertad y la dignidad.
Barcelona: Editorial Fontanella.
Leahey, T. H. 1998. Historia de la Psicología, principales corrientes en el pensamiento psicológico.
Madrid: Prentice Hall Iberia.
WEBGRAFIA
http://www.bfskinner.org/
(Web interessant que continua la corrent d’Skinner, entre altres amb llibres
gratis)
http://www.conducta.org/biografias/bfskinner.htm
(Web sobre conductisme, interessant)
http://marxists.org/reference/subject/philosophy/works/at/freud2.htm
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada