2 de març del 2012

L’emergència d’un tribunal per a la raó: el paper de la filosofia de la ciència



 PRIMERA PART.
"El 1976, científics francesos treballant en la mòmia de Ramsès II van descobrir que aquest faraó havia mort de tuberculosi al voltant de 1213 a.C. El sociòleg de la ciència francès Bruno Latour comenta sobre el fet: “Com va poder morir a causa d’un bacil que Robert Koch va descobrir el 1882?”

Quan es diu que la ciència ha fet un descobriment, socialment s’accepta que es un fet irrefutable, que conte totes les garanties per ser cregut. La ciència actualment és el deu de la nostra societat, que explica com és el món i la que el transforma i decideix en gran mesura com serà.

En realitat no sabem de que va morir el faraó, i normalment ens creiem les coses tan sols perquè la “autoritat”, en aquest cas científica, ens ha dit el que hem de creure. Des del model positivista  per a poder conèixer, les creences han de ser “vertaderes” i justificades,  ja que creure no significa que hi hagi veritat, es creuen moltes coses que són falses, i tampoc els científics són infal·libles.

Des de la perspectiva positivista el coneixement es podria definir com una creença  que es vertadera i que està justificada, o més ben dit és vertadera perquè està justificada. Per a què hagi coneixement primer ha d’ haver una representació mental sobre una informació en la que es creu, per exemple que uns científics diguin que el faraó va morir de la tuberculosis, llavors diferents factors socials, abans esmentats, ens poden portar a creure que és la causa de la seva mort però no en tenim cap prova, per lo tan no és suficient perquè hi hagi coneixement.

Suposem que el faraó en realitat va morir de tuberculosi,
estaríem davant una realitat, la nostra creença llavors és vertadera, però per a que esdevingui coneixement aquesta creença vertadera, a més ha d’estar justificada, ens haurien d’explicar, dona arguments de com ho han descobert, quins mètodes i tecnologia  han fet servir. Sinó la veritat de la nostra creença podria ser fruit de la casualitat, i llavors la nostra creença basada en una informació donada no seria vàlida.

Des del model positivista de la ciència, Latour confon el que són fets i coneixement. Que no coneguem una cosa, un fet, no indica que aquests no siguin veritat, o no existeixin. En la realitat externa, les coses són com són independentment que nosaltres creguem o deixem de creure que són.

B.Latour  és un sociòleg francès que es troba dins el programa fort de la sociologia de la ciència, el qual proposa explicar el context sociològic en el que neixen les teories, i el seu contingut, i que s’emmarcaria dins del postmodernisme que defensa un relativisme epistèmic unit a un escepticisme  generalitzat respecte a la ciència moderna, i que emfatitza el discurs i el llenguatge, en oposició als fets  a que es refereixen, i inclòs com veiem en l’exemple es rebutja la idea mateixa de la  existència d’uns fets als que referir-se. El relativisme epistèmic afirma que la ciència és "una narració més", un "mite" o una construcció social.

SEGONA PART.
El model hipoteticodeductiu de justificació de les hipòtesis consisteix en elaborar una hipòtesis mitjançant raonament inductiu a partir de dades observacionals i contrastades, i en confirmar-la deduint prediccions a patir de la hipòtesis i altres enunciats ja justificats(lleis auxiliars i condicions inicials). Si les prediccions es donen la hipòtesis queda confirmada, sinó voldrà dir que la hipòtesis és incorrecta.

Utilitzarem l’experiment, la memòria se traspasa, descrit al llibre Aprender a Razonar  (Pizarro, 1995), sobre la memòria, en que es formula la hipòtesis de que la memòria actua  pel canvi i emmagatzematge de certs compostos químics en el cervell, a partir de la qual van deduir la predicció de que la memòria es podria transferir per mitjà d’aquests compostos químics, al menys en part, d’un animal a un altre, realitzant un traspàs d’aquestes substàncies del cervell d’un animal al d’un altre.  

La hipòtesis va quedar confirmada, justificada, al obtenir unes contrastacions favorables ja que les rates del grup experimental van obtenir uns resultats significativament millors que les del grup de control. Això no significa que la hipòtesis sobre com actua la memòria sigui veritat, sinó que podem tenir més confiança en que pot ser veritat.

La veritat és una propietat de les representacions mentals que descriuen correctament algun aspecte del món, per lo tant la veritat d’una hipòtesis depèn exclusivament de si el món es tal i com la hipòtesis el descriu, i independent de les contrastacions que en fem. Les contrastacions  ens donaran raons per a creure que la hipòtesis és veritat, però la hipòtesis serà vertadera o no , la contrastació no la farà més vertadera.
   
Observem que en el mètode hipoteticodeductiu de justificació de les hipòtesis hi ha una part deductiva en la que es dedueix la predicció de la hipòtesis, per veure si es pot confirmar. Però en el seu conjunt el mètode és inductiu, a partir de les dades observacions inicials (la hipòtesis) i les que confirmen  la predicció (contrastacions) es passarà a hipòtesis explicatives de les dades que són més informatives que les dades. Ara bé aquestes hipòtesis explicatives no són generalitzables, ens indiquen que un fet és probable que passi.

Bibliografia
Chalmers, Alan F.; ¿Que és esa cosa llamada ciencia? Siglo veintiuno de españa editores, sa. Madrid. 2000
Webgrafia
Sociologia del conocimiento científico http://www.robertexto.com/archivo9/sociol_conoc_cientif.htm
Críticas a las escuelas sociologistas del conocimiento científico y nueva filosofía de la ciència
 http://www.ugr.es/~eianez/Biotecnologia/cts.htm#ethos

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada