Amb “Les estructures de les
revolucions científiques” de kuhn (1971) s’inicia la crisis de la filosofia del
positivisme científic, en proposar en contra de la concepció acumulativa del
progrés científic, la de paradigma i de les revolucions científiques.
Kuhn ( a Moya, 2001) afirma que el desenvolupament de la ciència es dona gràcies a una acció col·lectiva
portada a terme per la comunitat científica partint d’unes creences, uns
mètodes, uns conceptes i uns valors compartits, els quals conformen un
paradigma. Els paradigmes són teories científiques universalment acceptades
que durant un temps determinat ofereixen un model de problemes i solucions
acceptables per als que treballen en un camp d’investigació. En aquest períodes
de temps, en que les regles d’un paradigma governen l’activitat científica, es
desenvoluparà el que Kuhn anomena ciència normal: augmenta la informació, i en
conseqüència comencen a sorgir i acumular-se anomalies que provoquen la crisis
del paradigma vigent i el sorgiment de paradigmes rivals que donen lloc a les
revolucions científiques: el canvi d’un paradigma a un altre del que sorgirà
una ciència normal incompatible i incommensurable amb la seva predecessora.
Sokal (1999) critica que els canvis de paradigma es
produeixin mitjançant factors socials, i no empírics. Segons Kuhn (1971) els científics accepten un nou paradigma
per moltes raons i algunes es troben fora de la ciència, consideracions
personals, socioculturals, de les quals dependran el desenvolupament de la
ciència, la elecció d’unes teories i no d’unes altres. El canvi científic
deixar de ser una necessitat de revisió de les teories que s’apropen a una
veritat universal independent i passa a ser una qüestió sociocultural, de
transformació de valors, que restringeix la veritat a unes comunitats i a uns
períodes, a unes practiques científiques determinades i la seva producció de
coneixement.
La jerarquia
en les nostres certeses ve donada per factors socioculturals i no en funció de
la quantitat i qualitat dels arguments que la fonamenten, tal i com diu
Sokal (1999). No és pot negar que quan
l’autoritat científica ens dona una informació li donem més credibilitat, però
això es degut a factors no empírics, com diu Feyerabend
la ciència s’ha convertit en un
substitut de la cristiandat, en una autoritat en la que es té fe. Aquesta submisió a la autoritat científica
s’ha aconseguit mitjançant la retòrica de la veritat (Ibañez, 2001) creant un
metanivell, el coneixement científic independent, que transcendeix la
naturalesa humana (imperfecta i voluble), un coneixement sense subjecte, amb
uns mediadors privilegiats neutrals: els científics. Aquest coneixement té
el monopoli de la veritat, el mètode científic és la font de la racionalitat
científica i de la veritat objectiva que es basa en la teoria de la veritat com
a correspondència, segons la qual les coses són independentment de que
nosaltres hi creguem o no. Sokal creu en aquesta veritat universal que espera ser descoberta per la ciència
mitjançant un mètode adequat. Aquesta ciència – mite (Ibañez, 2001) es la que
s’ocupa d’una naturalesa aïllada de qualsevol realitat social i es contraposa a
les ciències socials que permeten més la especulació i interpretació ja que
estudien l’ésser humà, es basen en dades i mètodes més subjectius i són
coneixements històrica i culturalment situats.
Reichenbach (a Campos et. al, 2007), a partir de la
tradició positivista de la filosofia de la ciència que redueix la ciència al coneixement
científic, distingeix:
- el context de justificació, es a
dir, els elements constitutius i lògics que porten a formular que una teoria es
correspon amb la realitat, que és vertadera.
- I el context de descobriment, la
influencia que té sobre una teoria el moment històric i polític en que apareix,
es a dir, els mecanismes psicològics i socials que porten a un científic a
interessar-se per un determinat aspecte de la realitat i a formular hipòtesis
que intenten explicar-ne les característiques.
Per als positivistes l’estudi de la
ciència consistirà en l’estudi del context de justificació, dels resultats
finals de la investigació científica, i s’encarregaran l’epistemologia i la
filosofia de la ciència, les úniques capaces d’explicar el progrés científic
i la veritat. Els historiadors i
sociòlegs de la ciència queden exclosos de la reflexió epistemològica i
s’hauran d’ocupar del context de descobriment, estudi de lo social i subjectiu
com a elements pertorbadors sobre el mètode, s’hauran d’encarregar de l’estudi
dels errors (Merton a Campos et al., 2007). Es promou un coneixement sense
subjecte coneixedor , en un discurs científic de naturalesa no humana,
independent del context i dels factors socials, per lo tant sense els seus
esbiaxos i errors. La sociologia del coneixement clàssica legitima la
neutralitat social i moral de la ciència , que no experimenta les variacions
socioculturals que sofreixen els altres coneixements dels que s’ocupa.
A partir de l’obra de kuhn i autors
com Feyebaren, que posa en dubte la
racionalitat del mètode científic amb el principi de tot val, va haver un
replantejament d’aquesta visió, i es va qüestionar l’objecte d’estudi i com
havia d’estudiar-se. Apareixen propostes que posaran en dubte la possibilitat
de verificació objectiva i el paper d’un mètode neutral, considerant
l’activitat científica com una qüestió històrica, canviant i contingent, que
desplaçarà l’anàlisi de l’activitat científica en termes de veritat universal a
una anàlisi històrica, social i cultural, amb una critica a la filosofia de la
ciència per la seva pretensió autoritària i excloent , reivindicant una mirada
múltiple, i des d’angles molt diferents.
Així sorgirà una sociologia del
coneixement que discutirà la demarcació
de la ciència i la seva epistemologia, i on trobem l’obra de D. Bloor (1971 a Vázquez et al, 2001) en la que
es fonamenta el programa fort que desenvoluparà els estudis empírics en les
ciències naturals, considerades les més objectives, amb l’examen del mateix
procés científic (ciència en acció) com a resultat d’un conjunt de practiques
socials, i no en els productes acabats, partint
del supòsit bàsic de que tot coneixement està determinat socialment, i tan la
veritat com la falsedat passen a ser conceptes relatius i variables dependents
d’un context històric social i cultural. Estem davant d’un constructivisme
social, radical, relativitzador i naturalista que trenca amb la distinció entre
context de justificació i de descobriment: tots els fenòmens que es donen en la
ciència poden ser analitzats d’una manera empírica, de tal manera que
desapareix la distinció entre la epistemologia i la sociologia, i entre el
coneixement científic i la resta de coneixements.
A partir del programa fort apareixen
nous estudis i propostes que és centren en les accions i interaccions dels
actors, en la estratègia de construcció de significats o en l’anàlisi en situ
dels processos de constitució social del coneixement científic. Algunes
d’aquestes propostes serien el programa empíric del relativisme centrat en el
estudi de les controvèrsies científiques que mostren com els factors externs
tenen molt de pes en el seu tancament , els estudis de laboratori amb la
intenció de confirmar la relació entre la ciència i el seu entorn social,
l’anàlisi del discurs que estudia els mètodes que els científic fan servir per
explicar la natura, les seves accions i les dels altres científics i la teoria
de l’actor xarxa que tracta de qüestionar les dicotonomies societat/natura i
humà/no humà, apostant per la radicalització del principi de simetria de Bloor,
ara el que es social explica tant
l’error com la veritat .
Bibliografia
L'emergència d'un
tribunal per a la raó: el paper de la filosofia de la ciència. Manuel Campos
Havidich, Aleix Caussa, José Antonio Díez Calzada, Daniel López Gómez, Jordi
Mundó Blanch a Filosofia i epistemologia de la ciència. 2007. Barcelona UOC
A propósito de
Imposturas intelectuales: Una entrevista a Alan Sokal. Salvador López Arnal y
Joan Benach.
Álvarez Muñoz,
Evaristo. La Guerra de las Ciencias y la Tercera Cultura. Cinta de Moebio [en
línea] 2004,
Arellano, H. A. 1998.
“La sociología de la ciencia y técnicas en todos sus estados. Conversación con
Bruno Latour”, Argumentos: Estudios Críticos de la Sociedad. UAM-X. No. 30.
Agosto de 1998. pp:117-128.
Arnold Cathalifaud,
Marcelo. 2003. Fundamentos del Constructivismo Sociopoiético. Cinta de Moebio
[en línea] 2003, (diciembre)
Ibáñez, T. (2001).
“¿Cómo se puede no ser constructivista hoy en día?”. Municiones para
disidentes. Barcelona: Gedisa, 249-262.
Iglesias de Castro,
Mercedes. ¿Una epistemología sin sujeto? Opción [en línea] 2006, 22 (diciembre)
Kühn, T. 1971. La
estructura de las revoluciones científicas, Ediciones del Fondo de Cultura
Económica, México.
Alan Sokal, Jean
Bricmont. Imposturas intelectuales. 1999. Paidos. Resenyes i comentaris:
http://www.papelenblanco.com/ensayo/imposturas-intelectuales-de-alan-sokal-y-jean-bricmont
http://elpsicoanalistalector.blogspot.com/2010/07/alan-sokal-imposturas-intelectuales.html
http://www.relec.es/dosculturas/index.php?option=com_content&view=article&id=110:imposturas-intelectuales-alan-sokaljean-bricmont&catid=43:las-ciencias-sociales&Itemid=171
Moya Cantero, Eugenio
(2000): «Alan D. Sokal, Thomas S. Kuhn y la epistemología moderna», Revista de
Filosofía, UCM. XIII/23, pp. 169-194.
Moreno Ortiz, Juan
Carlos. Crisis y evolución actual de la epistemología. Co-herencia [en línea]
2008.
Toledo Nickels,
Ulises. La Epistemología según Feyerabend. Cinta de Moebio [en línea] 1998.
Vázquez, A., Acevedo,
J.A., Manassero, M.A. y Acevedo, P. (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre lanaturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135-176.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada