6 de febrer del 2013
5 de febrer del 2013
Diferents concepcions de la ment
A partir de Descartes i Locke obtenim
les dos corrents que han marcat la historia del pensament: el racionalisme i
l’empirisme.
Descartes estableix un dualisme entre
la “res extensa”, el món material que funciona per lleis mecàniques que la
ciència pot explicar; i la “res cogitant”, el jo pensant que capten les
persones quan reflexionen sobre si mateixes però inaccessible pels demés, les
propietats de la qual són el pensament i la voluntat que no poden ser explicats
per la ciència mecanicista, sinó per una reflexió racional.
El dualisme cartesià és assumit per
l’empirisme britànic, però Locke i el seu empirisme associacionista permetrà
l’estudi científic de la ment en establir que tot coneixement prové de la
experiència, descrivint la ment com una tabula rasa i la seva explicació de la
construcció de les idees complexes a partir de la associació de les sensacions
segons unes determinades regles. El dilema cartesià donarà lloc al
desenvolupament posterior en el SXX de les diferents escoles psicològiques:
a) Fer
una psicologia mental·lista, seguint el dualisme cartesià, en que la ment és
irreductible a les lleis físiques i en conseqüència implica la utilització
d’una metodologia apropiada i diferent a la de les ciències naturals.
b) Fer
una psicologia materialista i reduccionista en que tot és matèria, la ment és
una activitat sotmesa a les mateixes lleis del món físic, perdent les qualitats
distintives de la ment, el pensament i la voluntat , eliminant el dualisme cartesià.
29 de gener del 2013
Emocions i percepció visceral
Teories de l’emoció i
percepció visceral
Si ens parem a observar que sentim davant de situacions que generen rabia o por, observarem que en general sol haver sensacions viscerals diferents per a cada emoció, i de vegades oposades com per exemple en la temperatura, força o debilitament. En la por i ansietat ens solem trobar amb sensacións de fred i en la de ira, ràbia de calor. Aquestes observacions recolzen la hipòtesi de l’especificat fisiològica de les emocions, es a dir, que les diferents emocions estan associades a diferents patrons d’activació del SNA, que ha estat argumentat per autors com James-Lange (1884-85) , Ekman (1983), Izard (1971, 74) i altres. No obstant hi ha altres línies d’investigació com les d’Alcaraz (1993) que diuen que les evidencies no són tan clares. Aquesta especificitat s’ha
adduït a les emocions primàries; respecte les secundaries, com per
exemple els zels, no es te clar ja que són desencadenades per una varietat més
gran d’estímuls o de situacions.
Funció adaptativa de la especificitat
fisiològica de les emocions
El paper del SNA en la emoció consisteix en crear el medi biològic òptim que recolzi la conducta adaptativa pròpia per a una situació de vida (Levenson, 1994 ). Aquesta especificitat fisiològica de les emocions es fonamental per habilitar les conductes adaptatives, tals com la lluita, la fugida o la cura, adequades per a cada situació. Davant d’una situació d’importància personal, el cos es prepara per reacciona adequadament, activant el SNA, el sistema endocrí, les estructures cerebrals límbiques, la taxa d’impuls neuronal i la musculatura facial. Aquesta activació mostrarà una variància d’acord amb la emoció involucrada i segons els patrons evolutius que hagin mostrat ser els mes adequats per a l’adaptació al medi.
Etiquetes de comentaris:
Damasio,
percepció visceral,
Teories de l'emoció
27 de gener del 2013
Atribucions i emoció
Atribucions i emoció
La teoria atribucional
de Weiner conceptualitza
les atribucions i les expectatives d’èxit o fracàs a partir de tres dimensions: internalitat,
controlabilitat i estabilitat, vegem uns exemples:
Diversos
estudiants que han suspès un examen han donat aquestes explicacions al seu
fracàs, analitzarem el tipus d’atribució que fan i com afecta a les seves
expectatives i motivació:
ü “Estava refredat”: Ha fet una atribució interna, el subjecte no es
trobava en plenes condicions, inestable perquè és una situació temporal i
incontrolable ja que una malaltia no és pot controlar. Les atribucions causals
intervenen en la formació d’expectatives a partir dels èxits passats i les
expectatives, juntament amb la valència dels resultats, influeixen en les
intencions de meta que un es proposa, i les metes regulen l’esforç i la
motivació en la tasca. Les expectatives es relacionen principalment amb la
dimensió estabilitat de les causes, com s’atribueix a causes inestables no
afectarà les expectatives d’èxit futures aprovar la repesca i conseqüentment
les seves intencions de meta, aprovar el curs.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)