Atribucions i emoció
La teoria atribucional
de Weiner conceptualitza
les atribucions i les expectatives d’èxit o fracàs a partir de tres dimensions: internalitat,
controlabilitat i estabilitat, vegem uns exemples:
Diversos
estudiants que han suspès un examen han donat aquestes explicacions al seu
fracàs, analitzarem el tipus d’atribució que fan i com afecta a les seves
expectatives i motivació:
ü “Estava refredat”: Ha fet una atribució interna, el subjecte no es
trobava en plenes condicions, inestable perquè és una situació temporal i
incontrolable ja que una malaltia no és pot controlar. Les atribucions causals
intervenen en la formació d’expectatives a partir dels èxits passats i les
expectatives, juntament amb la valència dels resultats, influeixen en les
intencions de meta que un es proposa, i les metes regulen l’esforç i la
motivació en la tasca. Les expectatives es relacionen principalment amb la
dimensió estabilitat de les causes, com s’atribueix a causes inestables no
afectarà les expectatives d’èxit futures aprovar la repesca i conseqüentment
les seves intencions de meta, aprovar el curs.
ü
“El professor em té mania; va a per mi”: Ha fet una
atribució externa, el professor, estable ja que no és un fet degut a una
circumstancia puntual, i incontrolable,
( o no depenen si l’alumne creu que canviant el seu comportament pot o no varia
aquesta situació). En aquest cas la estabilitat de la situació si que afectarà
les expectatives d’èxit en un futur pròxim de passar la repesca, i les
intencions de meta d’aprovar el curs, ja que es pot veure afectada la seva
motivació i per tan l’esforç i la persistència en l’estudi d’aquesta
assignatura que a la vegada poden influir negativament en les altres
assignatures ja que es veuen afectades les seves intencions d’aprovar el curs.
ü
“Em vaig estudiar just els temes que no van sortir
l’examen”: Pot fer una atribució interna si creu que és degut a la seva falta
d’estudi o externa si creu en la mala sort de que l’examen no fos l’adequat,
inestable ja que la pròxima vegada pot estudiar més o tenir més sort ,
incontrolable si creu que es una qüestió de sort que li pregunten el que li
convé i controlable si creu que estudiant pot aprovar. En aquest cas faci
les atribucions que faci no afectaran les expectatives d’èxit en un futur
pròxim de passar la repesca, i les intencions de meta d’aprovar. El fet de la
incontrolabilitat de la sort i la controlabilitat del estudi potser el motiven
a estudiar.
De la Teoria
de Weiner se’n deriven les següents hipòtesis.
·
Les persones que presenten la major resposta
d’ira/ràbia són les que fan una atribució externa i controlable del fracàs.
·
Les persones que presenten la major resposta de culpa
pròpia/remordiment són les que fan una atribució interna i controlable del
fracàs.
·
Les persones que presenten la major resposta de
compassió/llàstima són les que fan una atribució externa i incontrolable del
fracàs.
·
Les persones que presenten la major resposta de
vergonya/tristesa són les que fan una atribució interna i incontrolable del
fracàs.
Ara bé
aquestes hipòtesis no sempre es compleixen (deixant de banda els esbiaixos
interpretatius, o la dificultat alhora d’atribuir les causes per un problema de
comprensió al analitzar i qualificar situacions que de vegades impliquen
emocions complicades i fins i tot contradictòries), hem de tenir present que la classificació de
les atribucions són subjectives, persones diferents poden classificar la
mateixa atribució de maneres diferents, una pot percebre l’estat d’ànim com
quelcom controlable i una altra com incontrolable, o com quelcom estable i un
altre com a inestable. Es a dir no hi ha un processament racional de la
informació, hi ha prejudicis que causen errors en la atribució, solem explicar els propis resultats mitjançant
causes externes i els dels altres a través de causes internes, els èxits per
causes internes i els fracassos per causes externes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada