Efecte Stroop: interferència d’un procés automàtic sobre un de controlat
En una tasca Stroop es presenten escrits els noms d’alguns
colors en tinta de colors diferents als escrits, l’efecte stroop consisteix en
un error o retard al dir en veu alta el
color en que estan escrites i ignorar el color que designa la paraula. Es
considera que aquest efecte pot ser degut a una interferència d’un procés
automàtic, ja que el subjecte no pot ignorar les característiques de l’estímul
que no ha de ser atès, ja que aquest ha estat automatitzat . Es tracta d’una
interferència semàntica, deguda a la automaticitat de la lectura, no es pot
ignorar el color que representen les
paraules per lo tan s’ha d’invertir més recursos per inhibir aquesta
automaticitat i poder controlar el procés de
reconeixement del color en que han estat escrites, ja que es produeix
una competició entre totes dues informacions, fet que alenteix la resposta del
subjecte.
Aquest aspecte ha estat confirmat pels subjectes als que
se’ls hi ha fet l’entrevista, sentien com es bloquejaven al rebre dos
informacions que implicaven dos accions contradictòries, davant la qual cosa solien respondre fent gestos,
exclamant-se, rient-se, etc., ha estat una experiència divertida i sorprenent
al comprovar que no era tan fàcil ignorar el contingut semàntic de les
paraules. Hi va haver qui distorsionà la mirada per no entendre les paraules,
sense massa resultat.
TAULA DE DADES PARTICULAR
| |||
CAS
|
Ordre de presentació
|
Latència
llista congruent (segs.)
|
Latència
llista incongruent (segs)
|
1
|
Congruent-Incongruent
|
79
|
98
|
2
|
Congruent-Incongruent
|
99
|
104
|
3
|
Congruent-Incongruent
| ||
4
|
Congruent-Incongruent
| ||
5
|
Congruent-Incongruent
| ||
6
|
Incongruent-Congruent
|
84
|
124
|
7
|
Incongruent-Congruent
|
62
|
85
|
8
|
Incongruent-Congruent
| ||
9
|
Incongruent-Congruent
| ||
10
|
Incongruent-Congruent
| ||
Mitjana
|
Congruent-Incongruent
|
89
|
101
|
Mitjana
|
Incongruent-Congruent
|
73
|
104,5
|
Mitjana
|
Global, sense considerar l’ordre de presentació
|
81
|
102,75
|
Mesura en que influeix sobre el resultat de la prova la concordança
entre la llengua en què en es fa i la llengua materna dels subjectes:
Al no utilitzar la llengua materna que està altament
automatitzada, la interferència semàntica deguda a la automatització de la
lectura serà menor, i més fàcil ignorar les característiques de l’estímul que
no ha de ser atès. En conseqüència l’efecte Stroop, el temps invertit en fer la
prova no serà tan significatiu, tot
dependrà de la automatització, coneixement que es tingui de l’altra llengua.
En aquest cas els subjectes que van fer la prova tots eren
bilingües 3 catalans i un britànic, els
catalans usaren el seu idioma matern per identificar els colors, cosa que els
va dificulta la tasca ja que els va donar la impressió que traduïen del
castellà.
Per comprovar la
influencia de la concordança vaig passar la prova a dos subjectes de parla
anglesa ( no he utilitzat els seus resultats a la taula) : un que no entenia el
castellà, passant la prova incongruent-congruent i obtenint una latència de 123
i 89 respectivament, el que mostraria un aprenentatge en la tasca, ja que no
podia haver interferència semàntica i això explicaria que el temps de latència
fos millor en el segon llistat. I a un altre que tenia unes nocions molt
rudimentàries del idioma, amb la prova congruent-incongruent, aquest subjecte
tot i utilitzar l’anglès per a identificar els colors, si va notar la
interferència en alguns moments i obtenir una latència de 104 i 124 respectivament.
Comparativa de resultats i classe de interferència atencional (subjectes
60 i 61 de la Taula)
L’ordre de la presentació de la prova s’alterna per a reduir els efectes de fatiga i aprenentatge en la
lectura incongruent, i sembla que així és perquè els dos han obtingut els
mateixos resultats en aquest llistat:85seg. Però els resultats obtinguts en la
lectura del llistat congruent difereixen
significativament, podria explicar-se
per la fatiga ja que l’esforç que requeria el primer llistat era més gran o
també per una habituació d’el subjecte 61 a la primera tasca incongruent, que
ha semiautomatitzat un procés d’inhibició semàntica que ha interferit posteriorment en el procés
de lectura del llistat congruent, ja que entraven en competició l’acció
d’inhibir el significat de la paraula i la seva posterior recuperació al
coincidir amb el color en que estava escrita.
Conclusions que se’n deriven
En compara esta mostra amb la taula general, podem observar
diferencies en les mitjanes obtingudes que poden estar degudes a la diferencia
de grandària de la mostra, però que no afecta a les conclusions que se’n
deriven ja que podem observar la mateixa
corba en que la tasca congruent ha obtingut una latència menor. No obstant observem que en les dades generals
quan s’ha presentat primer la llista congruent la latència és menor que en la
que s’ha presentat en segon terme després de la incongruent cosa que no
s’observa amb la taula de dades particulars, en que aquesta és més gran i que pot
haver estat degut a la situació experimental, amb variables estranyes que no
s’han controlat.
Tot i això el efecte Stroop ha quedat demostrat en les dos
taules i experimentat pels subjectes als que se’ls ha passat la prova per a obtenir les latències de
la taula particular.
Les teories de filtres primerencs i el fenomen Stroop
Segons el model de Broadbent no, però si en el cas del model d’atenuació de Treisman, en que la informació no atesa no es eliminada, sinó atenuada, i s’activa al
tenir una forta relació amb la informació atesa. Es a dir , la informació
semàntica de la paraula i la del color
en que esta escrita passarien a ser analitzades paral•lelament, i causaria la
interferència.
Les teories de filtres tardans,
i el fenomen Stroop
Podria explicar el
fenomen stroop, ja que segons aquest model, es fa un anàlisi de tots els
estímuls rebuts simultàniament i el filtre avalua després les característiques
dels estímuls analitzats per seleccionar el més rellevant, moment en el que
podria ocórrer la interferència al tenir que discriminar quins dels dos
estímuls que fan referència a un mateix camp semàntic, els colors, és el més
pertinent.
Segons aquest model
l’atenció es un recurs mental que està disponible en quantitats limitades i que
pot ser necessària per a dur a terme el processament de la informació, en
conseqüència la execució de la tasca estarà afectada tan per la quantitat de
recursos de que disposem com de la demanda d’atenció que aquesta impliqui. En
aquest cas es podria suposar que ens demanen dos tasques: reconèixer un color i
ignorar el significat semàntic de la paraula, cosa que faria que s’hagués de
repartir els recursos que es tenen i que explicaria l’efecte Stroop.
Per altra banda la distribució d’aquests recursos està
determinada per la existència d’unes disposicions duradores que governen la
nostra atenció involuntària, en l’efecte stroop
part de la nostra atenció quedaria capturada de manera involuntària pel
significat de la paraula,. I per les intencions momentànies, que posen en marxa
els criteris als quals donem prioritat, en cada moment, per dirigir els nostres
recursos a aquelles tasques que són el nostre interès en un moment determinat:
en el cas que ens ocupa reconèixer el color de la tinta en que està escrita la
paraula.
Utilitat aplicada que pot tenir la prova Stroop per a la identificació
d’algun o alguns trastorns neurològics o psicopatològics.
És pot aplicar per a la identificació del trastorn específic
d’atenció en la infància, trastorn en que els nens tenen series dificultats per
a detectar els estímuls rellevants i inhibir la informació irrellevant el que
porta a una competició pels recursos disponibles. No obstant s’ha de tenir
present que l’atenció és una procés que es va desenvolupant en el nen, lligat
al seu desenvolupament cognitiu, i que normalment solen tenir dificultats
d’atenció més grans que els adults.
Les alteracions de la atenció adquireixen un paper
destacat en l’esquizofrènia, trastorn
psicopatològic en que els subjectes afectats tenen dificultats per mantenir la
atenció i problemes de selecció de la
informació en els aspectes semàntics i una política deficient de la distribució
de recursos, es senten atrets per les impressions externes casuals.
S’ha utilitzat per
valorar el dèficit cognitiu en la capacitat per a processar estímuls
afectius en un trastorn psicosomàtic anomenat alexitimia, aplicant una tasca
que reproduïa l’efecte Stroop emocional, utilitzant dos tipus de paraules,
emocionalment activadores i emocionalment neutres.
Explicació segons la hipòtesi de Hasher i Zakcs de les dificultats que les persones d’edat avançada solen tenir en la prova
Stroop
Aquests autors relacionen la existència d’algun dèficit en
els mecanismes d’inhibició de la informació irrellevant amb els problemes de
memòria que apareixen durant l’envelliment normal, ja que es produiria una
competició pels recursos disponible i explicaria perques es mostra més
distractibilitat, s’emeten sovint respostes inapropiades o s’inverteix més
temps per emetre la apropiada, i perques els oblits són més habituals.
Els factors motivacionals a la teoria de l’atenuació de Treisman i a la teoria de distribució de recursos de Kahneman :
Treisman diu que la informació irrellevant pot passar a ser
activada, conscient, si aquesta te alguna relació amb les expectatives del
subjecte o rellevància personal. I Kahneman ens fa referència al model
motivacional, en que les intencions momentànies són criteris que posem en marxa
i que ens fan dirigir els nostres recursos a aquelles tasques que són del
nostre interès en un moment determinat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada