Disseny
Experimental
|
Resultat
percepció figura com a CONILL
|
Resultat
percepció figura com a PEL.LICÀ
|
Resultat
percepció figura com a CONILL/PEL.LICÀ
(les dues alhora)
|
||||||||||||
Situació
experimental 1 (Rosegadors)
|
|||||||||||||||
Subjecte 1
|
X
|
||||||||||||||
Subjecte 2
|
X
|
||||||||||||||
Subjecte 3
|
X
|
||||||||||||||
RESULTAT
TOTAL
( %)
|
100%
|
||||||||||||||
Situació
experimental 2 (Aus)
|
|||||||||||||||
Subjecte 4
|
X
|
||||||||||||||
Subjecte 5
|
X
|
||||||||||||||
Subjecte 6
|
X
|
||||||||||||||
RESULTAT
TOTAL
( %)
|
100%
|
||||||||||||||
Situació
experimental 3 (Rosegadors –aus)
|
|||||||||||||||
Subjecte 7
|
|
|
|
||||||||||||
Subjecte 8
|
|
|
|
||||||||||||
Subjecte 9
|
|
|
|
||||||||||||
RESULTAT
TOTAL
( %)
|
|
|
|
- Observacions: En la
Situació experimental 3 (Rosegadors - aus) heu de posar el que ha dit el
subjecte en cadascuna de les dues figures ambigües: la figura H i la
figura N.
·
Càlcul del percentatge: Nombre de
subjectes que veuen una determinada figura * 100/nombre total de subjectes (en
el nostre cas 3 per cada situació experimental).
En el
procediment del disseny experimental s’han fet tres grups diferents: rosegadors, aus; i rosegadors i aus per controlar la influencia del
context en la percepció d’un estímul , per a la qual cosa l’experiment ofereix
2 contextos diferents aus, rosegadors amb la presentació d’una figura ambigua,
l’estímul H, que exigeix que la seva presentació es faci en dos
grups i que cada grup passi per una sola
condició per evitar l’esbiaix degut a l’aprenentatge. Per controlar que la resposta en els grups anteriors no es deguda a
variables estranyes, s’ha creat un tercer
grup al que s’ha presentat les imatges dels dos contextos, alternant-les
en dos seqüències diferents: es comença i acaba amb un rosegador la primera
abans de presentar l’estímul H i amb una au la segona abans de presentar
l’estímul que aquest cop anomenem N. D’aquesta manera podem observar si poden
haver esbiaixos que predisposin a percebre una imatge determinada i poder afirmar que la percepció està creada
per les imatges mostrades.
Resultats de
l’experiment en que el subjecte experimental és una persona amb un trastorn de
dèficit d’atenció amb hiperactivitat: Aquests
subjectes no tenen problemes en la selecció de la informació, però si en
l’atenció sostinguda, es a dir en poder mantenir l’atenció per un període de
temps. Per lo que es cansaria al fer la tasca i no prestaria l’atenció
necessària a la sèrie d’imatges presentades, i al presentar l’estímul ambigu la
seva identificació no estaria determinada pel context sinó per altres factors aliens
a la prova.
Si la figura
“esquer” no hagués estat una figura ambigua Com hagués afectat als resultats
finals de l’experiment? Llavors la percepció de la
figura no podria ser ambigua, seria directa. Els resultats de l’experiment no
ens permetrien observar la influencia del context en la percepció, però
canviant la resposta a mesurar: sorpresa
o no, podríem observar la seva influencia en la creació d’expectatives i de
l’esquema anticipatori. Ja que les expectatives creades pel context farien que
l’esquema anticipatori ens fes esperar la presentació de la figura d’un animal
de la mateixa família, i causaria sorpresa
que la figura presentada com a estímul
fos diferent.
Com podríem
explicar aquest fet que diferents persones davant el mateix estímul perceben
animals diferents (pel.licà o conill)? Mitjançant
la percepció extraiem informació del nostre entorn, amb la qual elaborem les
representacions mentals. Aquestes representacions es basen en la informació que
conte l’estímul i en la que el subjecte guarda en la seva memòria de la seva
experiència anterior, informació que relativitza en funció del context en el
que te lloc per donar a l’estímul una interpretació que tingui significat.
Es dir hi ha variables estranyes al experiment, determinants intrínsecs
com la seva experiència anterior que fa a cada subjecte ser més propens a
identificar un o altre animal, però també extrínsecs com en quina part de la
figura focalitza la seva atenció primer.
Segons
Neisser la presentació de les imatges que formen el context de les proves, aus
o rosegadors, crearia un esquema anticipatori que ens ajudaria i dirigiria a
identificar l’estímul com un conill o un pelicà. Aquest esquema anticipatori
conte el coneixement acumulat del subjecte a partir d’experiències anteriors i
influencia en el curs del processament perceptiu i en les exploracions del
medi.
El model de Gibson desenvolupa la
teoria de la percepció directa que emfatitza el paper dels processos guiats per
les dades (bottom-up), es dir la percepció directa a partir de la informació
proporcionada pel medi, sense processos mediadors com l’esquema anticipatori o
la inferència de Helmhotz. Per lo tan no seria vàlid per explicar els resultats
obtinguts ja que la figura proporcionaria tota la informació per ser percebuda
com un conill o un pelicà.
Com es podria potenciar els efectes que hem
observat en l’experiment per a que s’observés millor l’influencia del context
sobre la percepció? Primer
canviaria l’estímul ambigu utilitzat, ja que en el nostre context social la
imatge del conillet ens es més familiar que un pelicà i ha esta més utilitzada
la seva representació gràfica( estampats, còmics, dibuixos), i pot explicar un
esbiaix en els resultats deguts a determinants intrínsecs causats per la
experiència. O sinó, per mitigar aquests efecte es podria presentar abans de
passar les proves, a tos els subjectes una sèrie de dibuixos sobre pelicans i
conills, o un curt de dibuixos animats amb els dos personatges. També utilitzaria dos grups de control, un per cada seqüència, ja que es
pot haver obtingut un error en el resultat degut a que en la primera seqüència
es comença i acaba amb un rosegador, i s’identifica l’estímul com a rosegador
el que fa que en la segona seqüència els subjectes recordin l’estímul presentat
en la primera i l’identifiquin.
Exemples on
es posa de manifest la influència del context sobre la percepció.
1- exemple quotidià : Fins fa uns anys
jo creia que amb el meu 1,65 d’altura era una dona més ben alta, ja que les
dones de la meva família no arriben al
1,60, ara quan passejo amb la meva filla
de 13 anys i més de 1,70 em sento una dona molt baixa.
2- exemple
inventat (original) : Un dia el professor de psicologia va entrar en banyador a
la classe, es va crear una gran aldarull, i ens va mirar i va preguntar es que
vosaltres no heu anat mai en banyador?
Va ser la seva introducció de la influencia del context sobre la percepció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada