4 de juliol del 2012

Expectatives

 Mesura de les expectatives: Deixar de Fumar

Expectatives d'autoeficàcia.
1.       Et lleves pel matí, has esmorzat. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta?
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
2.       Estàs estudiant. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta?
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
3.       Estàs passejant. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta?
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
4.       Has sopat. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
5.       Has acabat de treballar. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta?
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
6.       Estàs a un restaurant. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
7.       Estàs descansant. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
8.       Estàs de festa amb els amics. En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
9.       En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta durant tot 1 dia? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10.     En quin grau et creus capaç de no fumar una cigarreta durant 3 dies? 
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100


Expectatives de resultats.
1.       Si deixo de fumar evitaré greus problemes de salut en un futur proper.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
2.       Si deixo de fumar evitaré els problemes de salut actualment.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
3.       Si deixo de fumar estaré més relaxada.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
4.       Si deixo de fumar seré més lliure.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
5.       Si deixo de fumar tindré més diners.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
6.       Si deixo de fumar podré passar més estona amb els meus fills.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
7.       Si deixo de fumar aniré a dormir més aviat.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
8.       Si deixo de fumar la casa farà més bona olor.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
9.       Si deixo de fumar la meva família millorarà la qualitat de vida.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
10.     Si deixo de fumar em sentiré més satisfeta amb mi mateixa.
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

Expectativa d’autoeficàcia: 23
Expectativa de resultats: 100



Expectatives de resultats


BAIXES
ALTES
Expectatives d’autoeficàcia
BAIXES

X
ALTES



Efectes motivacionals i emocionals de les diferents combinacions d’autoeficàcia i expectatives de resultats

Expectatives de resultats
­­-
+
Expectatives d’autoeficàcia

+
Activisme social
Protesta
Canvi de mitjà
Acció segura i oportuna
Confiança
Increment de l’autoestima
-
Resignació
Apatia
Autodepreciació
Depressió
Ansietat
Bandura a Cognició i emoció. 2007. UOC
L’estat motivacional i emocional a l’hora d’intentar assolir el teu objectiu, segons el que prediu la teoria cognitiu-social de Bandura , vindrà determinat tan per les teves expectatives de resultats com d’autoeficàcia. Les expectatives són la anticipació a nivell cognitiu de futurs esdeveniments ( objectes independents de l’entorn, la conducta i les seves conseqüències). L’expectativa de resultats és la creença que un comportament conduirà a uns resultats, i l’expectativa d’autoeficàcia és la creença que és pot executar el comportament requerit per a obtenir aquests resultats.
Com podem observar el meu estat emocional serà d’autodepreciació, depressió i ansietat, que es correspon amb unes expectatives d’autoeficàcia baixes i unes expectatives de resultat altes. Encara que conec els beneficis que em reportaria deixar de fumar, i que voldria fer-ho, no ho faig a causa d’un hàbit i una addició tan física com psíquica que fa que la motivació no sigui suficient per a prescindir del plaer que em dona i enfrontar-me una síndrome d’abstinència. Això em produeix la sèrie d’emocions descrites quan em plantejo deixar de fumar cada nit abans d’anar a dormir i al dia següent quan encenc la primera cigarreta, es a dir, quan em veig incapaç de deixar-ho.
Segons Bandura  com més  gran és la autoeficàcia i les expectatives de resultats, més gran és l’esforç i la persistència, i la probabilitat d’experimentar emocions positives. Diferents combinacions d’expectatives d’eficàcia i de resultats produiran efectes psicològics, comportamentals i afectius diferents. Quan una persona té un baix sentit d’autoeficàcia i observa que altres obtenen recompenses pels seus esforços s’experimenten sentiments d’automenyspreu, i d’ansietat ja que es senten incapaces, de controlar els resultats negatius, i inútils conductualment. I també deprimides perquè també és senten incapaces per a controlar  els resultats positius altament desitjats.
Podem passar a considera un dels ítems de les expectatives d'autoeficàcia  en que s’ha puntuat més baix per tal d’aplicar un possible procediment a seguir per augmentar-ne el seu nivell. Basant-me en que per elaborar les nostres expectatives utilitzem diferents tipus d’informació (Bandura): els èxits d’execució (experiència directa), l’experiència vicaria, la persuasió verbal i els estats fisiològics; el procediment que faré servir per augmentar el nivell d’expectativa de autoeficàcia en aquest ítem serà el resultat del processament i la integració dels diferent tipus d’informació esmentats, i de la intervenció de variables de caràcter situacional i de caràcter personal :
Després de sopar,  i abans d’anar a dormir és  el període de temps en que fumo més, arribant al punt de que no puc dormir si no he fumat el suficient, es dir fins que el nivell de nicotina em surt per les orelles, així seguirem aquestes pautes:
- Després de sopar prendre una infusió o una Valeriana per baixar el nivell d’ansietat que em produirà no fer la cigarreta. (informació dels estats fisiològics)
- Evitar asseurem a mirar la tele, estudiar o llegir(informació experiència directa)
- Buscar una activitat física, que substitueixi els hàbits anteriors  que indueixen a fumar, per tal de relaxar-me, però que no m’activin fisiològicament per tal de poder dormir, per exemple uns exercicis de relaxació o de yoga. (experiència vicaria i directa).
Estratègia per aconseguir augmentar la motivació intrínseca. Bàsicament podem descriure la meva motivació d’extrínseca ja que lo que m’atrau no és la conducta en si, deixar de fumar, sinó el que rebre a canvi de l’esforç realitzat: recompenses personals i materials, i evitació de les malalties. El fet de fumar si que es tracta d’una motivació intrínseca, ja que produeix plaer per si mateixa, encara que al començar a fer-la la motivació era del tot extrínseca: semblar més gran o imitar a les estrelles del cinema per exemple. Però crec que després d’un període de deshabituació la conducta de deixar de fumar es transformaria en un plaer per si sola. Una possible estratègia seria la de substituir temporalment aquelles activitats que m’incentiven a fumar, tals com llegir, estudiar, asseurem al sofà a mirar la tele o a pensar, per unes altres: activitats físiques i manuals que impedeixin el fet de fumar al mateix temps, que siguin variades i adequades a les meves possibilitats i que m’atragui la seva execució, és a dir que em motivin intrínsecament. De tal manera que el meu sentit de d’autodeterminació personal  es potencií, així com el meu grau de compromís. També aplicaria incentius extrínsecs en els primers dies que no fumes per tal de motivar-me i fomentar l’interès intrínsec per aquesta, per exemple que em regalin llibres, musica, i perquè no algun excel•lent ja que no podré estudiar durant una temporada.
La teoriacognitiva de les emocions de Lazarus : Les teories cognitives analitzen les funcions mentals com a maneres de relacionar plans i objectius, i les emocions incideixen en aquestes relacions. El model de Lazarus parteix de tres fases: avaluació de l’objecte, avaluació del context i preparació per a l’acció (Fridja), centrant-se en la primera d’aquestes fases: l’avaluació de l’objecte o situació que ens generarà, o no, una emoció, es a dir de l’avaluació primària, que permet de caracteritzar les emocions i es basa en aquests tres trets principals( a Limonero et all 2007): La significació d’un fet determinarà que es produeixi una emoció o no, aquesta emoció serà positiva quan l’esdeveniment sigui congruent, es a dir ens apropi al nostre objectiu, de lo contrari, la seva incongruència ens produirà emocions negatives, al mateix temps aquest fet genera unes implicacions subjectives per a la imatge que tenim de nosaltres mateixos. 


Cognició i emoció. 2007. UOC
En el meu  cas és difícil analitzar la congruència, al deixar de fumar m’apropo als meus objectius i això m’ha de generar alegria i augmentar la meva autoestima i felicitat. Però realment estic disposada a deixar de fumar i  a sofrir la síndrome d’abstinència? Els meus desitjós no són clars, i crec que avaluo la conducta com una amenaça que m’allunya del desig de fumar, no hi ha congruència i això em genera por a la síndrome d’abstinència.
Si comparem les emocions previstes segons el model d'expectatives de Bandura i segons la teoria cognitiva de les emocions de Lazarus, podem observar que han estat emocions negatives diferents. La discordança ha tingut lloc perquè els dos interpreten mitjançant models diferents com es generen  aquestes emocions. Segons Bandura aquestes emocions es produeixen al entrar en conflicte el que es vol aconseguir (expectatives de resultats) amb la capacitat per dur a terme la conducta per aconseguir-ho(expectatives d’autoeficàcia). En el model de Lazarus les emocions negatives s’han generat a partir de les implicacions subjectives que té la conducta deixar de fumar perquè al avaluar el fet significatiu per als nostres plans, el fet en si de deixar de fumar s’ha avaluat com una amenaça ( incongruència), ja que realment no volem deixar de fumar i això ens allunya dels nostres plans de benestar. No té en compte la emoció que genera voler una cosa i no sentir-se capaç per a  aconseguir-la.
Personalment el que em sembla més clar a l’hora d’explicar les emocions respecte a la conducta deixar de fumar és el model de Bandura, ja que té present tota una sèrie de processos com la planificació d’expectatives(on vull arribar i com he d’arribar i si estic disposada a fer-ho) a partir de les diferents fonts d’informació, per descriure les possibles implicacions emocionals i motivacionals que se’n deriven. Així en aquest cas la relació entre les expectatives de resultats (alts) i d’autoeficacia (baix) expliquen clarament les emocions que em produeix la conducta de deixar de fumar, i a la vegada aquest model ofereix uns procediments per poder controlar el destí d’un per mitja de la motivació. 
El model de Lazarus  parteix de la avaluació primària del fet, en aquest cas la conducta, si aquesta avaluació informa de que els motius personals estan en risc es provoquen les emocions positives i negatives que involucraran el ego(com influeix aquest fet en la meva autoestima), les explicacions d’aquestes emocions i com sorgeixen em semblen insuficients per explicar les emocions que sento.



Bibliografia
Cognició i emoció.  Joaquim T. Limonero, David Casacuberta, Maria Álvarez, Modesta Pousada, Tatiana Rovira, Antoni Sanz, Francisco Villamarín. Segona edició: setembre 2007. FUOC
Eficacia de un programa de entrenamiento en Autoeficàcia especifica para el afrontamiento del estrés en pacientes psicóticos. Tesis doctoral presentada por Vazquez Perez, M.L., 2009. Universidad de Granada.  http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/2390/1/18139784.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada